1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 głosów, średnia: 4,00)
Loading...

Stare Juchy

Stare Juchy to stacja, która obowiązkowo powinna znaleźć się na naszej wędrówkowej trasie. Może nie tyle sama stacja co jej główna atrakcja, którą jest wystawiony dla zwiedzających parowóz OL-49. Jak głosi postawiona obok tablica informacyjna parowóz rozpoczął pracę w 1952 roku, zaś w latach 1962-1982 jeździła na trasach m.in. z Olsztyna do Ełku przez Korsze, Pisz, a także Ełk – Białystok czy Ełk – Gołdap. Służbę zakończyła w 1993 roku a cztery lata później została postawiona jako pomnik na stacji w Starych Juchach. Przebywanie w pobliżu takiego obiektu u nie jednego fana kolei i nie tylko wskrzesi wspomnienia, gdy po torach poruszały się potężne parowozy. Stacja kolejowa Stare Juchy znajduje się przy bardzo ważnym szlaku łączącym Korsze z Ełkiem. Przejeżdżają tędy m.in. pociągi do Białegostoku. Jeszcze przed wojną na odcinku tym istniały dwa tory szlakowe, jednak w 1945 jeden z nich został rozebrany. Sam budynek dworcowy to bardzo elegancki i gustowny obiekt choć widać, że nie jest w idealnym stanie. Ciekawostką jest napis nad głównym wejściem: Konigsberg 161,3 km. W pobliżu znajdują się także stare magazyny towarowe, a także budynek służący za WC. Przed głównym obiektem dworcowym stoją odmalowane na niebiesko ławeczki dla podróżnych. Niestety poczekalnia jest zamknięta. Obydwa znajdujące się na stacji perony są w dobrym stanie. Na jednym z dodatkowych torów naprzeciwko stacji ustawiony jest ciekawy zielony obiekt. Przerobiony zapewne z dwóch drewnianych wagonów służy dziś zapewne turystom jako miejsce noclegowe.

Zobacz Stare Juchy na Mapie Kolejowej   >>> 

Galeria
Linia kolejowa Korsze – Ełk ← 10,9 km Wydminy Woszczele 9,8 km →

 

Kategoria: Atrakcyjność - Musisz to zobaczyć, Korsze-Ełk

Komentarzy: 4 do wpisu “ Stare Juchy”

Dodaj komentarz

  1. Cezary napisał(a):

    Aż miło zobaczyć ten widok szczególnie parowozu na którym to miałem okazję jeździć pracując na PKP w Ełku w latach 80/84 jak też na parowozach TY-2 i TY-45.A jeździłem na trasach;Ełk-B-stok,Ełk-Giżycko,Ełk-Gołdap,Ełk-Szczytno,Ełk-Suwałki tylko towarowy.Miło jest powspominać stare dzieje.

  2. Sławomir napisał(a):

    Podzielam poprzedni komentarz, ja też pracowałem jako rewident taboru na stacji Ełk Osobowa i często odprawiałem pociagi osobowe z parowozami z MD Ełk. Dziś to już historia,która mogła potoczyć się inaczej, gdyby Parowozownia Ełk została przekszałcona w spółkę jak dziś w Wolsztynie zrobiono. A szkoda byłaby to ogromna atrakcja turystyczna dla Mazur, a tak zostało tylko rumowisko po MD Ełk.

  3. Sławomir napisał(a):

    Za tzw dobrych lat stacja Stare Juchy była ważnym punktem w węźle Ełckim. Pociąg zbiorowy Ełk – Giżycko (Sterławki Wielkie) często zatrzymywał się na tej stacji w celu dokonania manewrów. Jeszcze pod koniec lat 90 – tych ubiegłego wieku “trafiały” się ładunki na tutejszą bocznicę. Ale komercjalizacja PKP i przegrana kolei towarowej z samochodową doprowadziły do tego co jest dziś, sporadycznych krzyżowań pociągów.
    Z czasem przestały tu zatrzymywać się pociągi pośpieszne, co doprowadziło do spadku liczby podróżnych i zamknięcia kasy biletowej ( brak opłacalności utrzymania ) Podział na spółki PKP doprowadził do likwidacji sporej liczby pociągów, a tym samym do zmniejszenia znaczenia tejże stacji. Teraz już nie zobaczymy Pana lub Panią z czerwonym lizakiem, ich już nie ma, a mają inne zadania. I tak kończy się coś czego będziemy uczyć się z książek : w dawnych, dobrych czasach istniała kolej, która była podstawą transportu publicznego…

  4. Wojtek napisał(a):

    Tak naprawdę początkiem końca niezelektryfikowanych odcinków była decyzja o zastąpieniu parowozow dieslami. Po roku- dwóch większość połączeń pozamiatano. Ropa i benzyna kiedyś sie skończą i wtedy obudzimy sie z ręka w nocniku

Dodaj komentarz