1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 głosów, średnia: 3,67)
Loading...

Pasym

Pasym to miejscowość gminna. Samo miasteczko przez długi czas było podzielone na Pasym i Pasym PKP. Dziś miasteczko prezentuje się mizernie. Jednak ze względu na swoją niepowtarzalną architekturę kilka razy reżyserzy wybierali je na miejsce akcji swoich filmów. Widać tu wszechobecną biedę. Stałym widokiem są smakosze tanich trunków przesiadujący w centrum. Znalezienie stacji nie przysporzy nam problemów. Znajduje się ona bowiem przy samej drodze Olsztyn-Szczytno. Stacja wydaje się w miarę dobrze utrzymana. W pobliżu znajdują się dwa strzeżone przejazdy kolejowe. Aktualnie kursuje tu znikoma liczba pociągów. Przejeżdżają jedynie pociągi kursowe pomiędzy Olsztynem i Szczytnem/Elkiem oraz rzadkie składy towarowe. Zaraz obok stacji znajduje się cegielnia do której prowadzi specjalna bocznica. Istniała tam chyba od zawsze. Od dzieciństwa pamiętam nie pasujący do okolicy obskurny dymiący komin. Pamiętam też kiedy jako dziecko jechałem pociągiem z Olsztyna do Szczytna, który w swym składzie miał piętrowe wagony. Dziś to tylko melodia przeszłości… szynobusy to dziś najczęstsi goście dworca… Zwiedzając stacyjkę natknąłem się na pomieszczenie nad którym wisiała tabliczka: poczekalnia. Niestety nie udało mi się ustalić czy jest ona używana. Na parterze w wysuniętym nieco ganku znajduje się rozdzielnia. Oddzielny budynek nastawni znajduje się w odległości około 300 metrów w stronę Olsztyna. Obsługuje ona również szlabany na jednym z przejazdów. Ogółem infrastruktura kolejowa na stacji znajduje się w całkiem dobrym stanie. Budynek mimo iż w sporej części stoi nieużywany to sprawia wrażenie zadbanego. Zapewne duży wpływ ma na taki stan rzeczy ma to, że górne piętro jest zamieszkałe. Tory w większości są nieużywane, a wliczając wszystkie bocznice było ich tu kiedyś całkiem sporo. W bezpośredniej okolicy znajduje się bunkier linii olsztyneckiej.

Zobacz Pasym na Mapie Kolejowej   >>> 

Galeria

 

Linia kolejowa Olsztyn – Szczytno ← 10,0 km Marcinkowo Grom 7,6 km →

AKTUALIZACJA

XXI wiek w Pasymiu. Tak można w skrócie opisać to co ostatnimi czasy wydarzyło się na tej niewielkiej stacyjce. Niestety modernizacja linii kolejowej nie objęła odnowienia budynku dworcowego. Co zatem odnowiono? Na pewno peron. stary zbudowany z chodnikowych kafli zastąpiony został całkowicie nową konstrukcją. Wyposażony został w ławeczki, nowiutki zegar peronowy, wiaty dla podróżnych, kosze i miejsce gdzie można przypiąć rowery. O dziwo stoją one nieużywane. Czy to z przyzwyczajenia czy z
braku przekonania co do solidności konstrukcji pasażerowie kolei nadal swoje rowery przypinają do zdezelowanego siatkowego płotku okalającego budynek dworca. Jest to chyba jedyny w swoim rodzaju parking P+R w kraju. O popularności takiego rozwiązania świadczą Line łańcuchy i kłódeczki poprzypinane do siatki. Odnowiona została także wysunięta najbardziej w stronę Olsztyna nastawnia kolejowa. Została ona zmodernizowana zarówno od zewnątrz jak i od wewnątrz. Przejęła ona całkowitą obsługę nad
całym ruchem panującym na stacji. Tym samym pozostałe nastawnie zostały zamknięte, a sprzęt znajdujący się na nich zdemontowany. Niestety dla pracowników odnowiona nastawnia została wyposażona w system LCS i wszystko wskazuje na to, że zostanie on dalej rozbudowany tak, że z czasem obsługę na stacji ma przejąć nastawnia ze Szczytna. znajdujące się w okolicach stacji w Pasymiu przejazdy kolejowe zamykane z nastawni mają być zastąpione automatycznym półrogatkami. Co zatem się nie zmieniło od
naszej poprzedniej wizyty? Jak już wspomniałem na początku budynek dworca nie został odnowiony. Znajdująca się w nim poczekalnia jeszcze do niedawna sprawiała wrażenie, że przynajmniej dzień bywa otwarta. Tym razem mimo że byliśmy na stacji tuż po odjeździe pociągu, była ona zamknięta na cztery spusty.

 

 

Kategoria: Atrakcyjność - Nic specjalnego, Olsztyn-Szczytno

Dodaj komentarz