We wsi Garczegorze znajduje si\u0119 wg mnie najciekawsza stacja kolejowa na linii z L\u0119borka do \u0141eby, a nawet jedna z ciekawszych w ca\u0142ym wojew\u00f3dztwie pomorskim. Na t\u0105 opini\u0119 zas\u0142uguje stan zachowania budynk\u00f3w i urz\u0105dze\u0144 kolejowych – sprawiaj\u0105cych wra\u017cenie \u017ce jeszcze do wczoraj t\u0119tni\u0142a ona \u017cyciem. Stacja kolejowa umiejscowiona jest na kra\u0144cu wsi, po drugiej stronie ruchliwej drogi prowadz\u0105cej do \u0141eby. Znajduj\u0105 si\u0119 tu a\u017c trzy perony i cztery tory stacyjne, co spowodowane zapewne by\u0142o tym, \u017ce do 1992 roku odje\u017cd\u017ca\u0142y st\u0105d poci\u0105gi w trzech kierunkach: do \u0141eby, L\u0119borka i Wejherowa (przez Rybno Kaszubskie). Z g\u0142\u00f3wnego szlaku (L\u0119bork-\u0141eba) tu\u017c za stacj\u0105 odchodzi\u0142 tor do Wejherowa – dzi\u015b jeszcze istniej\u0105cy, ale ju\u017c nieprzejezdny. Linia do Wejherowa<\/span><\/a><\/span><\/span> ju\u017c pod koniec lat 90. nie by\u0142a w najlepszym stanie technicznym. Czas przejazdu nieco ponad 60-kilometrowego odcinka wynosi\u0142 grubo ponad 2 godziny. Niew\u0105tpliwie wp\u0142yw na to mia\u0142a niezwykle du\u017ca liczba przystank\u00f3w, kt\u00f3rych by\u0142o tu a\u017c 28, co oznacza post\u00f3j co 2,3 km !!! Nic dziwnego, \u017ce poci\u0105gi nie cieszy\u0142y si\u0119 na tej linii zbyt du\u017c\u0105 popularno\u015bci\u0105 i ostatecznie znikn\u0119\u0142y z rozk\u0142adu jazdy w po\u0142owie 1992 roku. Peron 3, z kt\u00f3rego odje\u017cd\u017ca\u0142y w\u0142a\u015bnie poci\u0105gi do Wejherowa jest ca\u0142kowicie zaro\u015bni\u0119ty i ci\u0119\u017cko nawet na niego wej\u015b\u0107. Pozosta\u0142e perony, cho\u0107 nieu\u017cywane, wygl\u0105daj\u0105 o wiele lepiej. Mimo to nie zatrzymuj\u0105 si\u0119 tu \u017cadne poci\u0105gi. W wakacje przez stacj\u0119 przeje\u017cd\u017caj\u0105 nie zatrzymuj\u0105c si\u0119 poci\u0105gi dalekobie\u017cne (w 2012 roku do Raciborza i Wroc\u0142awia) i osobowe do\/z \u0141eby. Stacja jeszcze do niedawna pe\u0142ni\u0142a rol\u0119 mijanki, obecnie jednak czynny jest tylko jeden tor. Na obu ko\u0144cach stacji znajduj\u0105 si\u0119 tradycyjne semafory kszta\u0142towe. Przy wyje\u017adzie w kierunku L\u0119borka dodatkowo znajduje si\u0119 ma\u0142a nastawnia obs\u0142uguj\u0105ca niegdy\u015b wjazd do stacji. Dy\u017curny ruchu stacjonowa\u0142 natomiast na parterze budynku dworca. Znajdowa\u0142y si\u0119 tu tak\u017ce kasy biletowe, dost\u0119pny dla podr\u00f3\u017cnych telefon, a tu\u017c obok do dzi\u015b stoi pompa wodna. Parter budynku dzi\u015b jest ca\u0142kowicie nieu\u017cywany, w przeciwie\u0144stwie do pi\u0119tra, kt\u00f3ry zaadoptowane zosta\u0142o do cel\u00f3w mieszkalnych. Niezwyk\u0142ego kolorytu stacji nadaje funkcjonuj\u0105cy na rampie kolejowej skup z\u0142omu. Teren tu\u017c obok budynku dworca zagracaj\u0105 zdezelowane samochody, jeden z nich ustawiony zosta\u0142 na kontenerze urozmaicaj\u0105c widok na stacj\u0119.<\/p>\n Zobacz Garczegorze na Mapie Kolejowej \u00a0 >>>\u00a0<\/span><\/a><\/span><\/strong><\/p>\n<\/a> \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0
<\/a> \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0
<\/a><\/p>\n