Linia kolejowa \u0142\u0105cz\u0105ca Olsztyn z Warszaw\u0105 powsta\u0142a w 1888 roku jako po\u0142\u0105czenie odcink\u00f3w Warszawa-Dzia\u0142dowo oraz Dzia\u0142dowo-Olsztyn. Tak naprawd\u0119 jednak ju\u017c w 1873 roku mo\u017cna by\u0142o przejecha\u0107 poci\u0105giem do Warszawy, tyle \u017ce przez I\u0142aw\u0119. Do ko\u0144ca II wojny \u015bwiatowej miasta dzieli\u0142a jednak granica pa\u0144stwowa, co sprawia\u0142o \u017ce po\u0142\u0105czenia by\u0142y rzadkie i d\u0142ugie. Prawdziwy okres rozwoju linii przypada na lata powojenne. W trakcie wojny najkr\u00f3tszy przejazd trwa\u0142 ponad 5 godzin, tu\u017c po wojnie zmala\u0142 o godzin\u0119. Kolejne lata remont\u00f3w linii i rozwoju techniki jeszcze skraca\u0142y ten czas, a najbardziej istotny okaza\u0142 si\u0119 rok 1986, kiedy to doko\u0144czono elektryfikacj\u0119 jednotorowego odcinka z Dzia\u0142dowa do Olsztyna. To skr\u00f3ci\u0142o czas przejazdu o kolejn\u0105 godzin\u0119 i w po\u0142owie lat 90. tras\u0119 z Olsztyna G\u0142\u00f3wnego do Warszawy Wschodniej poci\u0105g ekspresowy Kormoran pokonywa\u0142 w 2 godziny i 38 minut. Kolejne lata to ju\u017c niestety powolne zmniejszanie jako\u015bci po\u0142\u0105cze\u0144. W 2010 roku czas po\u0142\u0105cze\u0144 osi\u0105gn\u0105\u0142 rezultat sprzed elektryfikacji. G\u0142\u00f3wnym powodem by\u0142 remont linii kolejowej E-65 z Warszawy do Gdynii. Mimo i\u017c remont trwa dalej w ostatnio opublikowanym rozk\u0142adzie czas po\u0142\u0105czenia nieznacznie si\u0119 skr\u00f3ci\u0142 i wynosi 3 godziny 21 minut. Do rekordu z 1995 roku brakuje jednak nadal ponad 40 minut.<\/p>\n
.<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Linia kolejowa \u0142\u0105cz\u0105ca Olsztyn z Warszaw\u0105 powsta\u0142a w 1888 roku jako po\u0142\u0105czenie odcink\u00f3w Warszawa-Dzia\u0142dowo oraz Dzia\u0142dowo-Olsztyn. Tak naprawd\u0119 jednak ju\u017c w 1873 roku mo\u017cna by\u0142o przejecha\u0107 poci\u0105giem do Warszawy, tyle \u017ce przez I\u0142aw\u0119. Do ko\u0144ca II wojny \u015bwiatowej miasta dzieli\u0142a jednak granica pa\u0144stwowa, co sprawia\u0142o \u017ce po\u0142\u0105czenia by\u0142y rzadkie i d\u0142ugie. Prawdziwy okres rozwoju linii przypada na lata powojenne. W …<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[6,39,48],"tags":[],"aioseo_notices":[],"views":12218,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1161"}],"collection":[{"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1161"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1161\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1164,"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1161\/revisions\/1164"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1161"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1161"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1161"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}