Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":1737,"date":"2013-10-09T21:58:03","date_gmt":"2013-10-09T19:58:03","guid":{"rendered":"http:\/\/stacjekolejowe.pl\/?p=1737"},"modified":"2014-05-03T23:17:45","modified_gmt":"2014-05-03T21:17:45","slug":"grajewo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/grajewo\/","title":{"rendered":"Grajewo"},"content":{"rendered":"

Grajewo to niezbyt du\u017ca, licz\u0105ca oko\u0142o 22 tysi\u0119cy mieszka\u0144c\u00f3w miejscowo\u015b\u0107 w wojew\u00f3dztwie podlaskim. Znajduj\u0105cy si\u0119 tam dworzec zaskakuje jednak swoj\u0105 wielko\u015bci\u0105. Wyja\u015bnia to jednak historia okolicznych ziem. To w\u0142a\u015bnie przebiegaj\u0105ca przez Grajewo linia kolejowa pobudowana jeszcze w czasach carskich w znaczny spos\u00f3b przyczyni\u0142a si\u0119 do rozwoju samego miasta. Do wybuchu I wojny \u015bwiatowej by\u0142a to stacja graniczna pomi\u0119dzy Prusami a Cesarstwem Rosyjskim. W okresie mi\u0119dzywojennym pe\u0142ni\u0142a t\u0105 sam\u0105 rol\u0119 pomi\u0119dzy odrodzonym pa\u0144stwem polskim a Prusami Wschodnimi. Po drugiej wojnie \u015bwiatowej jej rola znacznie zmala\u0142a, podobnie zreszt\u0105 jak ca\u0142ej linii kolejowej. Dzi\u015b mo\u017cna powiedzie\u0107, \u017ce zn\u00f3w jest to stacja graniczna. Jest to bowiem ostatnia stacja w wojew\u00f3dztwie podlaskim, kolejna w Prostkach to ju\u017c wojew\u00f3dztwo warmi\u0144sko-mazurskie. Jak wida\u0107 przez wiele lat Grajewo pe\u0142ni\u0142o bardzo wa\u017cn\u0105 rol\u0119 na trasie przejazd\u00f3w z E\u0142ku do Bia\u0142egostoku. Tym samym dworzec na niej pobudowany musia\u0142 by\u0107 du\u017cy i zadziwia\u0107 sw\u0105 kubatur\u0105 podr\u00f3\u017cnych. Przez wiele lat jego funkcjonowania na parterze do dyspozycji podr\u00f3\u017cnych znajdowa\u0142y si\u0119 dwie poczekalnie, restauracja dworcowa, kasy biletowe, przechowalnia baga\u017cu, a tak\u017ce oddzielna poczekalnia dla matek z dzie\u0107mi. G\u00f3rn\u0105 kondygnacj\u0119 zajmowa\u0142y g\u0142\u00f3wnie mieszkania i lokale noclegowe dla za\u0142\u00f3g PKP. W 1987 roku rozpocz\u0119to prowadzony na szerok\u0105 skal\u0119 remont dworca. Zd\u0105\u017cono jednak wyremontowa\u0107 niestety tylko g\u00f3rn\u0105 kondygnacj\u0119. Przemiany do jakich dosz\u0142o w 1989 roku zatrzyma\u0142y trwaj\u0105cy remont. Od tamtej pory ani PKP, ani Skarb Pa\u0144stwa, ani samorz\u0105d nie mia\u0142y nigdy ani dostatecznej woli ani wystarczaj\u0105cych \u015brodk\u00f3w finansowych na doko\u0144czenie remontu. Na wyko\u0144czonej g\u00f3rnej kondygnacji swoj\u0105 siedzib\u0119 ma dzi\u015b Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Parter do dzi\u015b pozostaje zamkni\u0119ty. Co zatem z podr\u00f3\u017cnymi? Do swojej dyspozycji maj\u0105 oni drewniane baraki postawione tu\u017c za dworcem. Znajduje si\u0119 tam kasa i poczekalnia. Niestety ich standard pozostawia wiele do \u017cyczenia i nie da si\u0119 ukry\u0107, \u017ce stan techniczny barak\u00f3w, kt\u00f3re postawione zosta\u0142y jako tymczasowe rozwi\u0105zanie, stale si\u0119 pogarsza. Z jednej strony mo\u017cna powiedzie\u0107, \u017ce lepsze to ni\u017c nic z drugiej jednak trzeba przyzna\u0107, \u017ce jest to s\u0142aba wizyt\u00f3wka miasta maj\u0105cego aspiracj\u0119 zosta\u0107 baz\u0105 wypadow\u0105 dla przyje\u017cd\u017caj\u0105cych w te okolice turyst\u00f3w. Pr\u00f3b odbudowy dworca by\u0142o ju\u017c kilka. Ostatnie spotkanie do jakiego dosz\u0142o w 2008 roku pomi\u0119dzy miejscowymi w\u0142adzami i przedstawicielami w\u0142adz centralnych zaowocowa\u0142o jedynie du\u017c\u0105 ilo\u015bci\u0105 obietnic, kt\u00f3re jak wida\u0107 do dzi\u015b pozosta\u0142y bez pokrycia.
\nJak zatem dzi\u015b prezentuje si\u0119 dworzec w Grajewie? Niestety, ale ci\u0105gle zamkni\u0119ty budynek systematycznie niszczeje. Fakt przykuwa uwag\u0119 jego olbrzymia kubatura, podobnie zreszt\u0105 jak s\u0142aby stan jego zewn\u0119trznej elewacji. Wydaje si\u0119, \u017ce w czasie prowadzonego remontu wymienione zosta\u0142o pokrycie dachowe. Poza tym wszystko dooko\u0142a nie wygl\u0105da zbyt zach\u0119caj\u0105ca. Jad\u0105c do dworca mijamy dwa tory prowadz\u0105ce na bocznice towarowe. Z ich stanu mo\u017cna wywnioskowa\u0107, \u017ce s\u0105 przynajmniej raz na jaki\u015b czas u\u017cywane. \u015alady na bocznicy \u015bwiadczy\u0142y o tym, \u017ce w ostatnim okresie wy\u0142adowywano tam drewno i w\u0119giel. Poza tym w momencie naszej wizyty drogowcy pracowali na prowadz\u0105cych do nich rozjazdach. W og\u00f3le cz\u0119\u015b\u0107 towarowa stacji zajmuje jej znaczn\u0105 powierzchni\u0119. Parter dworca, przynajmniej od strony torowiska zosta\u0142 solidnie zabezpieczony drewnianymi okiennicami. Zbudowany z kafli peron znajduje si\u0119 w dobrym stanie, chocia\u017c widoczne s\u0105 na nim przebijaj\u0105ce si\u0119 przez szpary chwasty. Za ochron\u0119 przed kaprysami pogody s\u0142u\u017cy\u0107 ma podr\u00f3\u017cnym niewielki blaszany przystanek. Ca\u0142o\u015b\u0107 o\u015bwietlaj\u0105 dosy\u0107 nowe lampy. Nad torowiskiem przerzucona zosta\u0142a betonowa k\u0142adka, kt\u00f3rej stan r\u00f3wnie\u017c mo\u017cna okre\u015bli\u0107 jako w miar\u0119 zadowalaj\u0105cy. W bezpo\u015bredniej blisko\u015bci dworca znajdziemy r\u00f3wnie\u017c opuszczone magazyny, wie\u017c\u0119 wodn\u0105 a tak\u017ce \u017curawia.
\nSwojego rodzaju ciekawostk\u0105 stacji w Grajewie jest nowoczesna nastawnia, kt\u00f3ra zosta\u0142a wybudowana mniej wi\u0119cej w 2008 roku. To w\u0142a\u015bnie stamt\u0105d jest prowadzony ca\u0142y ruch w obr\u0119bie stacji Grajewo, przez zaledwie jedn\u0105 osob\u0119. Nastawnia jest jednym z najnowocze\u015bniejszych obiekt\u00f3w tego typu w ca\u0142ym wojew\u00f3dztwie.<\/p>\n

Zobacz Grajewo na Mapie Kolejowej \u00a0 >>><\/a><\/span><\/strong><\/p>\n\r\n\r\n

\r\n

<\/p><\/div>\r\n