Jonkowo to sporych rozmiar\u00f3w wie\u015b po\u0142o\u017cona na Warmii. Obecnie zamieszkuje j\u0105 oko\u0142o 1500 mieszka\u0144c\u00f3w. Przez miejscowo\u015b\u0107 przechodzi linia kolejowa \u0142\u0105cz\u0105ca Olsztyn z Elbl\u0105giem. Do dzi\u015b za to zachowa\u0142 si\u0119 budynek, kt\u00f3ry niegdy\u015b pe\u0142ni\u0142 rol\u0119 mieszkaln\u0105 dla obs\u0142ugi stacji. Zbudowany z czerwonej ceg\u0142y, jednopi\u0119trowy obiekt ma si\u0119 ca\u0142kiem dobrze. Zapewne du\u017ca w tym\u00a0zas\u0142uga\u00a0 ludzi, kt\u00f3rzy go aktualnie zamieszkuj\u0105. Niejako przyklejony zosta\u0142 do niego kolejny obiekt, kt\u00f3ry niegdy\u015b pe\u0142ni\u0142 rol\u0119 niewielkiego magazynu. Dzi\u015b trudno odgadn\u0105\u0107 jego funkcj\u0119 jednak prawdopodobnie zosta\u0142 zaadoptowany przez aktualnych mieszka\u0144c\u00f3w jako podr\u0119czny sk\u0142adzik. Przez przystanek przechodzi jeden tor przy kt\u00f3rym znajduje si\u0119 peron. Zbudowany on zosta\u0142 z betonowych p\u0142yt chodnikowych, ograniczonych z jednej strony betonow\u0105 kraw\u0119dzi\u0105. W czasie naszej wizyty jego stan mo\u017cna by\u0142o\u00a0okre\u015bli\u0107 jako stosunkowo dobry. Nie znale\u017ali\u015bmy jaki\u015b wi\u0119kszych brak\u00f3w w jego nawierzchni ani te\u017c w betonowej kraw\u0119dzi.\u00a0 Jedynym minusem, kt\u00f3ry mo\u017cna wytkn\u0105\u0107 jest brak jakichkolwiek \u0142aweczek o \u015bmietnikach nie wspominaj\u0105c. Jest to jednak zrekompensowane dzi\u0119ki ciekawej budowli stoj\u0105cej nieco w g\u0142\u0119bi stacji. Jest to wiata przystankowa o dosy\u0107 ciekawej konstrukcji, maj\u0105ca chocia\u017c w jakim\u015b niewielki stopniu rekompensowa\u0107 podr\u00f3\u017cnych brak budynku dworcowego. Niestety nie uda\u0142o nam si\u0119 dowiedzie\u0107 jak\u00a0szczeg\u00f3\u0142owo wygl\u0105da\u0142a sprawa z jej budow\u0105, jednak zastanawiaj\u0105ce jest miejsce w kt\u00f3rym zosta\u0142a postawiona. Na pierwszy rzut oka wydaje si\u0119 to by\u0107 zwyk\u0142a betonowa podmur\u00f3wka. Jednak wprawne oko zauwa\u017cy, \u017ce przy samej ziemi widoczne s\u0105 czerwone ceg\u0142y. Mo\u017cna wi\u0119c wysnu\u0107 kilka teorii zwi\u0105zanych z jej powstaniem. By\u0107 mo\u017ce zosta\u0142a ona zbudowana zaraz po rozbi\u00f3rce starego dworca,\u00a0 a aktualna jej podmur\u00f3wka stanowi fundament rozebranego budynku.\u00a0 Teoria ta nawet by pasowa\u0142a jednak troch\u0119\u00a0zastanawiaj\u0105cy jest fakt, \u017ce w takim przypadku oryginalny dworzec by\u0142by stosunkowo bardzo oddalony od torowiska. Najcz\u0119\u015bciej bowiem obiekty dworcowe stanowi\u0142y bezpo\u015brednie wyj\u015bcie na torowisko. Tu co\u015b takiego nie by\u0142oby mo\u017cliwe, chyba, \u017ce niegdy\u015b na tej stacji istnia\u0142o wi\u0119cej tor\u00f3w. Przegl\u0105daj\u0105c jednak satelitarne mapy ci\u0119\u017cko natkn\u0105\u0107 si\u0119 na jakiekolwiek \u015blady istnienia takowego. Dworzec, kt\u00f3ry na stacji istnia\u0142 jeszcze w okresie powojennym, zosta\u0142 rozebrany najprawdopodobniej w latach 70 ubieg\u0142ego wieku. Niestety nie uda\u0142o nam si\u0119 dowiedzie\u0107 jak wygl\u0105da\u0142, jednak z du\u017c\u0105 doz\u0105 prawdopodobie\u0144stwa mo\u017cna za\u0142o\u017cy\u0107, \u017ce nie r\u00f3\u017cni\u0142 si\u0119 zbytnio od innych spotykanych w okolicy obiekt\u00f3w tego typu.<\/p>\n