Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":576,"date":"2012-04-16T16:52:44","date_gmt":"2012-04-16T16:52:44","guid":{"rendered":"http:\/\/stacjekolejowe.pl\/?p=576"},"modified":"2013-11-03T12:04:34","modified_gmt":"2013-11-03T10:04:34","slug":"szczytno","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/szczytno\/","title":{"rendered":"Szczytno"},"content":{"rendered":"

Szczytno to dzi\u015b miejscowo\u015b\u0107 powiatowa licz\u0105ca oko\u0142o 25 tysi\u0119cy mieszka\u0144c\u00f3w. W jej centrum znajduj\u0105 si\u0119 dwa ma\u0142e jeziora. Najbardziej charakterystycznym obiektem jest zapewne ratusz. Ogromna budowla wzniesiona w latach 20. do dzi\u015b mieszcz\u0105ca w\u0142adze miasta i powiatu. Warte odwiedzenia s\u0105 r\u00f3wnie\u017c niedawno wyremontowany budynek s\u0105du oraz ko\u015bci\u00f3\u0142 Wniebowzi\u0119cia NMP. Sam\u0105 stacj\u0119 znajdziemy bez problem\u00f3w. Kieruj\u0105c si\u0119 g\u0142\u00f3wnymi miejskimi traktami w stron\u0119 Ostro\u0142\u0119ki natkniemy si\u0119 na dworzec PKS, a zaraz za nim na PKP. Budynek stacji to ciekawy architektonicznie obiekt. Do dzi\u015b czynna jest jedynie poczekalnia w kt\u00f3rej znajduj\u0105 si\u0119 kasy, otwierane tylko na 30 minut przed przyjazdem poci\u0105gu. Od 1 marca 2012 roku kasa jest jednak nieczynna do odwo\u0142ania. Dwa perony i dwa lub trzy u\u017cywane tory to wszystko co pozosta\u0142o zadbane do dzi\u015b. Faktem jest jednak i\u017c nie tak dawno pojawi\u0142o si\u0119 nowe o\u015bwietlenie peron\u00f3w. Szkoda jedynie \u017ce perony nadal strasz\u0105 swoimi zrujnowanymi zadaszeniami dla podr\u00f3\u017cnych. Kiedy\u015b Szczytno stanowi\u0142o wa\u017cny w\u0119ze\u0142 komunikacyjny. Pami\u0119tam g\u0142\u00f3wny przejazd przy ulicy Warszawskiej. Prawie ci\u0105gle zamkni\u0119te szlabany i cel naszej podr\u00f3\u017cy k\u0142adka ponad torami. Niestety dzi\u015b ju\u017c nie znajdziemy po niej \u015bladu. Po kilkuletnim okresie gdy bezu\u017cytecznie sta\u0142a nieu\u017cywana, zosta\u0142a rozebrana jesieni\u0105 zesz\u0142ego roku (2011). To tam z bratem przesiadywa\u0142em d\u0142ugie godziny obserwuj\u0105c jad\u0105ce sk\u0142ady. To tam rodzi\u0142a si\u0119 moja pasja. Dym przedzieraj\u0105cy si\u0119 poprzez szczeliny mi\u0119dzy deskami, stukot k\u00f3\u0142, moc maszyn. Osoby kt\u00f3re parow\u00f3z widzia\u0142y tylko w TV raczej nie zrozumiej\u0105 dozna\u0144 z zwi\u0105zanych z jego widokiem na \u017cywo. Pami\u0119tam te stalowe olbrzymy obracane w parowozowni, po\u0142o\u017conej nieopodal wspomnianego przejazdu. W pami\u0119ci mam te\u017c olbrzymie hydranty s\u0142u\u017c\u0105ce do wodowania parowoz\u00f3w. W pewnym czasie znikn\u0119\u0142y one niestety ze stacji. Nie uda\u0142o mi si\u0119 ustali\u0107 co si\u0119 z nimi sta\u0142o. Szczytno to niestety przyk\u0142ad braku zainteresowania istniej\u0105c\u0105 infrastruktur\u0105. Niszczej\u0105 i pi\u0119kna wie\u017ca wodna i parowozownia, kt\u00f3ra do dzi\u015b jest wykorzystywana jako gara\u017c dla drezyn. Niestety jaki\u015b czas temu przebudowany zosta\u0142 dach, kt\u00f3ry po remoncie straci\u0142 sw\u00f3j unikalny wygl\u0105d i charakter. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 tor\u00f3w poro\u015bni\u0119ta jest traw\u0105. Z licznych ramp roz\u0142adowczych u\u017cywane s\u0105 bodaj tylko dwie. Zreszt\u0105 ich stan pozostawia wiele do \u017cyczenia. Pozosta\u0142e rampy niszczej\u0105 za\u015b jedna z nich przeznaczona zosta\u0142a na komis samochodowy. Dzi\u0119ki prywatnemu przedsi\u0119biorstwu mo\u017cemy podziwia\u0107 w Korpelach dwie ma\u0142e lokomotywy manewrowe. Swojego czasu zosta\u0142y one odnowione i dzi\u015b znajduj\u0105 si\u0119 na terenie prywatnym. Powracaj\u0105c jednak na szlak i posuwaj\u0105c si\u0119 w stron\u0119 Pisza<\/span><\/a><\/span><\/span> za stacj\u0105 natrafimy po lewej stronie na ramp\u0119 prowadz\u0105c\u0105 do nieistniej\u0105cego tartaku. Ciekawostk\u0105 s\u0105 szyny wmurowane w ni\u0105, a s\u0142u\u017c\u0105ce ma\u0142ej w\u0105skotor\u00f3wce, kt\u00f3ra je\u017adzi\u0142a po terenie zak\u0142adu. Z \u017cyj\u0105cego niegdy\u015b w\u0119z\u0142a kolejowego do dzi\u015b przetrwa\u0142o jedynie po\u0142\u0105czenie pasa\u017cerskie z Olsztynem<\/a><\/span><\/span> i E\u0142kiem<\/a><\/span> (dwa poci\u0105gi dziennie) oraz nieliczne sk\u0142ady towarowe. Wida\u0107 jednak \u015bwiate\u0142ko w tunelu. W nied\u0142ugim czasie nast\u0105pi\u0105 jednak spore zmiany. Remont linii \u0142\u0105cz\u0105cej to miasteczko z Olsztynem ma znacznie przyspieszy\u0107 po\u0142\u0105czenie z tym wojew\u00f3dzkim miastem. Przebudowa linii ma tak\u017ce obejmowa\u0107 znajduj\u0105ce si\u0119 przy niej stacje. W nied\u0142ugim czasie mo\u017cemy spodziewa\u0107 si\u0119, \u017ce odnowione zostan\u0105 strasz\u0105ce swoim wygl\u0105dem perony. Druga linia jaka ma by\u0107 ponownie ucz\u0119szczana to po\u0142\u0105czenie z Wielbarkiem<\/a><\/span>. Firma Swedwood maj\u0105ca tam sw\u00f3j zak\u0142ad zainteresowana jest mo\u017cliwo\u015bci\u0105 przewo\u017cenia niezb\u0119dnego do produkcji drewna poci\u0105gami. Poczynione zosta\u0142y ju\u017c pierwsze kroki. Po remoncie torowiska jaki firma wykona\u0142a w\u0142asnymi \u015brodkami wydawa\u0142o si\u0119, \u017ce poci\u0105gi pojawi\u0105 si\u0119 lada dzie\u0144. Niestety przed\u0142u\u017caj\u0105ce si\u0119 negocjacje z przewo\u017anikiem op\u00f3\u017ani\u0142y przejazd poci\u0105g\u00f3w. Szcz\u0119\u015bliwie zawarto ju\u017c porozumienie i pierwsze poci\u0105gi towarowe maj\u0105 pojawi\u0107 si\u0119 na trasie zaraz po zako\u0144czeniu remontu linii do lotniska Szymanach. Szanse na to s\u0105 spore, ale nie zapeszajmy\u2026<\/p>\n

Zobacz Szczytno na Mapie Kolejowej \u00a0 >>><\/span><\/a><\/span><\/strong><\/p>\n

\"\"<\/a> \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0\u00a0\"\"<\/a> \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0\"\"<\/a><\/p>\n\n\n\n\n\n\n
Linia kolejowa Olsztyn – Szczytno<\/strong><\/td>\n\u2190 10,6 km Grom<\/span><\/a><\/span><\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
Linia kolejowa Szczytno – E\u0142k<\/strong><\/td>\nOlszyny 7,6 km \u2192<\/span><\/a><\/span><\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
Linia kolejowa Szczytno – Biskupiec<\/strong><\/td>\nOch\u00f3dno 9,0 km \u2192<\/span><\/a><\/span><\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
Linia kolejowa Szczytno – Ostro\u0142\u0119ka<\/strong><\/td>\nSi\u00f3dmak 5,4 km \u2192<\/span><\/a><\/span><\/strong><\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

 <\/p>\n

BAR DWORCOWY<\/strong>\u00a0„Kurek Mazurski” nr 2 (1995)<\/span><\/p>\n

Co do jednego z lokali w Szczytnie opinia jest zgodna. Bar Dworcowy odwiedza kto musi, czeka na poci\u0105g i jest bardzo g\u0142odny. Bar ma jedn\u0105 niezaprzeczaln\u0105 zalet\u0119. Jest chyba najta\u0144szy w Szczytnie. Male\u0144kie pomieszczenie przesi\u0105kn\u0119\u0142o woni\u0105 zapach\u00f3w kuchennych, bynajmniej nie pobudzaj\u0105cych apetytu. jad\u0142ospis na tablicy pamietaj\u0105cej chyba jeszcze lata propagandy sukcesu, ma tyle\u017c wsp\u00f3lnego z rzeczywisto\u015bci\u0105. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 wypisanych potraw po prostu nie ma. Trudno tez zorientowa\u0107 si\u0119 co do godzin otwarcia baru, bo pomimo poszukiwa\u0144, nie znalaz\u0142em na ten temat \u017cadnej informacji. Bufet jest nie\u017ale zaopatrzony w napoje i towary paczkowane, ale jako przek\u0105ske na drog\u0119, podr\u00f3\u017cny mo\u017ce kupi\u0107 jedynie bu\u0142k\u0119 z mortadel\u0105 (70 gr) i kie\u0142base na wag\u0119. Poza tym np. rajstopy i inne towary typu „myd\u0142o i powid\u0142o”, kt\u00f3rych obecno\u015bc za bufetem jest ciekawostk\u0105 forklorystyczn\u0105.
\nOczywi\u015bcie nie odm\u00f3wi\u0142em sobie flak\u00f3w (2 z\u0142 10 gr). Flaki jak flaki, jad\u0142em gorsze, ale najcz\u0119\u015bciej ciep\u0142e. przy nast\u0119pnej okazji skusi\u0142em sie na tzw. zrazy (1 z\u0142 60 gr). ostrzegam wszystkich ch\u0119tnych! nawet bior\u0105c pod uwage niewielkie wymagania i niska cen\u0119 jest to potrawa trudno jadalna. Trzy kulki sk\u0142adaj\u0105ce si\u0119 chyba z odrobiny mi\u0119sa, prawdopodobnie trocin i diabli wiedz\u0105 czego. To wszystko mocno obsmazone, ale w \u015brodku lodowate. Kuchenka mikrofalowa to wspania\u0142e urz\u0105dzenie, ale dla kogo\u015b, kto potrafi sie nia pos\u0142ugiwa\u0107.
\nKolejny raz zajrza\u0142em do baru w porze sniadaniowej. W styczniu bywa czasem zimno, wi\u0119c poprosi\u0142em o szklanke gor\u0105cego mleka. Panienka za bufetem otworzy\u0142a oczy tak szeroko jak bym za\u017cyczy\u0142 sobie przynajmniej pieczeni z krokodyla. Przepraszam, ju\u017c wi\u0119cej nie b\u0119d\u0119. To musia\u0142 by\u0107 szok – gor\u0105ce mleko w styczniu, ale ma go\u015b\u0107 wymagania!
\nNormalnie wi\u0119c zam\u00f3wi\u0142em fasolke po breto\u0144sku (1 z\u0142 80 gr). Otrzyma\u0142em misk\u0119 w miar\u0119 g\u0119stej zupy z p\u0142ywaj\u0105cymi ziarenkami fasoli, kawa\u0142kami kie\u0142basy i chyba sk\u00f3rka od s\u0142oniny. Wszystko razem niestety tez ch\u0142odne. No c\u00f3\u017c, jak szale\u0107 to szale\u0107, poprosi\u0142em jeszcze o bigos (1z\u0142 80 gr). czasem op\u0142aca si\u0119 zaryzykowa\u0107. Bigos by\u0142 mo\u017ce troche kwa\u015bny, ale w sumie smaczny i gor\u0105cy.
\nW jednej z ksi\u0105\u017cek o powojennej historii mazur czyta\u0142em kiedy\u015b o zamachu, kt\u00f3ry mia\u0142 miejsce w restauracji dworcowej w Szczytnie. Jak wspomina\u0142 autor, by\u0142a to dobra restauracja. Niestety po kulinarnej chwale tego lokalu pozosta\u0142y ju\u017c tylko wspomnienia.
\nWies\u0142aw M\u0105drzejowski<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Szczytno to dzi\u015b miejscowo\u015b\u0107 powiatowa licz\u0105ca oko\u0142o 25 tysi\u0119cy mieszka\u0144c\u00f3w. W jej centrum znajduj\u0105 si\u0119 dwa ma\u0142e jeziora. Najbardziej charakterystycznym obiektem jest zapewne ratusz. Ogromna budowla wzniesiona w latach 20. do dzi\u015b mieszcz\u0105ca w\u0142adze miasta i powiatu. Warte odwiedzenia s\u0105 r\u00f3wnie\u017c niedawno wyremontowany budynek s\u0105du oraz ko\u015bci\u00f3\u0142 Wniebowzi\u0119cia NMP. Sam\u0105 stacj\u0119 znajdziemy bez problem\u00f3w. Kieruj\u0105c si\u0119 g\u0142\u00f3wnymi miejskimi traktami w …<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[32,17,12,14,15],"tags":[],"aioseo_notices":[],"views":30808,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/576"}],"collection":[{"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=576"}],"version-history":[{"count":11,"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/576\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":619,"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/576\/revisions\/619"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=576"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=576"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/stacjekolejowe.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=576"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}