Zdrody Nowe
Przystanek osobowy Zdrody Nowe odwiedziliśmy 31 stycznia 2009 roku. Wówczas było to wyjątkowe miejsce. Pełnił on bowiem rolę posterunku odstępowego na trasie łączącej Białystok z Warszawą. Cóż to zatem ten posterunek odstępowy? Otóż pełniący na nim służbę dyżurny ruchu za pomocą semaforów zezwalał na przejazd pociągu przez graniczący z posterunkiem odstęp. Takie działanie poprawiało płynność przejazdów na danym odcinku linii. Wyjątkową sprawą było to, że przez pewien czas był to jedyny posterunek odstępowy w Polsce obsługiwany za pomocą semaforów kształtowych. Dziś odchodzi się od tego typu rozwiązań na rzecz automatycznych blokad obsługujących daną linię. Nam udało się sfotografować Zdrody Nowe jeszcze w momencie gdy pełniły swoją rolę. Posterunek został bowiem niedługo potem zamknięty, miało to miejsce w 1 lipcu 2009 roku. Od tego czasu pracujący tam dyżurny pełni tylko rolę dróżnika na pobliskim przejeździe kolejowym. Zapewne z czasem i on zostanie zmodernizowany. Wydaje się kwestią czasu gdy staną na nim automatyczne półrogatki. Przejazd w tym miejscu jest bowiem dosyć specyficzny gdyż nie ochrania żadnej ważnej drogi, a jedynie piaskową drogę prowadzącą do paru gospodarstw. Sam przystanek osobowy to dwa długie perony zbudowane z kafli. Utrzymane w dosyć dobrym stanie. O wiele gorzej prezentuje się budynek nastawni. Odpadające kawałki wierzchniej elewacji powodują, że z zewnątrz nie prezentuje się on zbyt okazale. W tym samym obiekcie, nieco z boku znajduje się wejście do niewielkiej poczekalni. W środku znajdziemy okienko kasowe, które jeszcze parę lat temu było czynne, a bilety w nim sprzedawał dyżurny ruchu. Poza tym w jednej ze ścian znajdziemy piec kaflowy, który chyba już od dawna nie był używany. Mimo że nasza wizyta miała miejsce w okresie styczniowych mrozów, piec był wygaszony.
Zobacz Zdrody Nowe na Mapie Kolejowej >>>
Linia kolejowa Warszawa – Białystok | ← 5,6 km Racibory | Łapy Osse 4,5 km → |