1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 głosów, średnia: 3,33)
Loading...

Olecko

Olecko to niewielkie miasteczko położone w województwie warmińsko-mazurskim. Znajdująca się tam stacja jest doskonałym przykładem upadku kolei w ostatnich kilku dekadach. Jeszcze przed drugą wojną przez miasto przechodziło wiele linii. Dowodem na dużą liczbę pasażerów korzystających z usług kolejowego przewoźnika jest sporych rozmiarów dworzec, w którym w czasie świetności znajdowała się elegancka restauracja. Z linii kolejowych przechodzących przez Olecko, najdłużej funkcjonowały te do Suwałk, Ełku i Gołdapi. Niestety wraz z upływem czasu kolei traciła pasażerów na rzecz innych przewoźników i transportu prywatnego. Efektem tego było stopniowe zawieszanie kolejnych połączeń. Najpierw ten los spotkał połączenie z nieodległą Gołdapią. Ostatecznie w roku 1997 na stację przestały przyjeżdżać jakiekolwiek pociągi. Tym samym dworzec z którego można było pojechać w kilku kierunkach, został całkowicie odcięty od sieci kolejowej. Staraniami lokalnych władz w 2005 roku na tory powróciły szyno busy łączące Olecko z Ełkiem. Początkowo były to dwa szynobusy dziennie. Z czasem połączenia cieszyły się tak dużym zainteresowaniem, że postanowiono dodać jeszcze jeden kurs. Poza tym w miasteczku zaczęły pojawiać się sezonowe pociągi łączące je np. z Gdańskiem czy Wrocławiem. Idylla nie trwała jednak długo. Mimo protestów lokalnej społeczności i wcale nienajgorszej frekwencji, połączenia z Ełkiem zostały zawieszone od 2012 roku. Od tamtej pory stacyjne torowisko znów świeci pustkami, a znajdująca się na stacji infrastruktura kolejowa niszczeje. W wyjątkowo złym stanie znajduje się nastawnia przy torach prowadzących do Gołdapi. Strop pierwszego piętra już dawno się zawalił. Wewnątrz próżno szukać jakichkolwiek elementów związanych z funkcjonowaniem nastawni. Na przebiegającym w pobliżu torowisku prowadzącym do części towarowej stacji, znaleźliśmy jednak ślady szczątkowego ruchu towarowego. Znajdująca się w pobliżu
wieża wodna została jakiś czas temu wykupiona przez prywatnego inwestora. Dzięki czemu została chociaż częściowo odnowiona, jednak od jakiegoś czasu prace stanęły i jej los nadal pozostaje nie do końca pewny. W o wiele lepszym stanie znajduje się nastawnia południowa, obsługująca połączenia pomiędzy Ełkiem a Suwałkami. Do dziś na tej trasie prowadzony jest ruch towarowy. To właśnie dlatego do dziś pełnione są dyżury w północnej nastawni. Zapewne dzięki temu jej stan nie budzi jak na razie większych zastrzeżeń. Podobnie zresztą jak całego torowiska na samej stacji. Widać, że większość z torów jest nadal używana, może sporadycznie, ale przynajmniej nie ma miejsc, gdzie byłyby one zarośnięte pobliską roślinnością. Wynika to zapewne z ruchu towarowego jaki jest prowadzony na samej stacji, a którego dowodem było kilka wagonów ustawionych w jej części ładunkowej. Całkiem nieźle wygląda także sam budynek dworca. Chociaż lata świetności ma już dawno za sobą, nie można do jego stanu większych zastrzeżeń. Niestety większa jego część została przeznaczona na wynajem. Dlatego też zamiast kas biletowych w jego wnętrzu znajdziemy m.in. sklep z armaturą łazienkową. Całkiem nieźle prezentowały się, wyłożone betonowymi kaflami chodnikowymi, perony. Mimo że w momencie w jakim odwiedzaliśmy stację, pociągi osobowe nie odwiedzały jej już dobrych parę miesięcy, na powierzchni peronów nie było widać większych chwastów.
Swoistą ciekawostką jest wystawiona przed dworcem lokomotywa Wls40. Ma ona przypominać, że w mieście nie tylko istniał spory węzeł kolei normalnotorowej, ale także dochodziła tu kolej wąskotorowa. Dziś niestety pozostał po niej już tylko niewielki budynek w okolicach głównego dworca i właśnie wystawiona na placu lokomotywa.

Zobacz Olecko na Mapie Kolejowej >>>

 

               

 

 

Kategoria: Atrakcyjność - Będąc w okolicy warto wpaść, Warmińsko-mazurskie

Dodaj komentarz