Reszel
Reszel to niewielkie, bo liczące około 5 tysięcy mieszkańców miasteczko. Warto jednak się do niego wybrać z powodu licznych zabytków jakim może się ono pochwalić. Niewątpliwie najciekawszym z nich jest zamek biskupów warmińskich. Warto zobaczyć m.in. gotyckie mosty czy też ratusz. Oczywiście kolejnym punktem wizyty w Reszlu jest wycieczka na stację kolejową. Pociągu pasażerskiego dawno już na niej nie było. Połączenia osobowe zostały zawieszone już w 1989 roku. Warto jednak napisać parę słów o samej historii powstania stacji. Łączy ona bowiem dwie linie kolejowe. Najpierw miejscowość została w lipcu 1908 roku połączona od wschodniej strony linią kolejową łączącą ją z Nowym Młynem. Półtora miesiąca później została otwarta kolejna linia łącząca stację od zachodu ze stacją Sątopy Samulewo, po drodze nigdzie się nie zatrzymując. Dziwne jest to, że patrząc na mapę, wydaje się, że widzimy jedną linię łączącą Sątopy z Nowym Młynem, a Reszel jest tylko kolejnym przystankiem. Okazuje się jednak, że składa się ona z dwóch oddzielnych linii. Połączenie z Nowym Młynem zostało zamknięte i rozebrane już w 1945 roku po zdobyciu tych terenów przez Armię Czerwoną. Pozostała jedynie nitką łącząca miasteczko z Sątopami. Po zamknięciu została ona rozebrana w latach 2005/06. A jak wygląda dziś infrastruktura kolejowa na stacji w Reszlu? Szczerze mówiąc to mało z niej zostało. Udało znaleźć się resztki peronów. Dworzec dziś w znacznej mierze zamieszkały. Jedynie od strony peronów część obiektu jest zabezpieczona deskami i pozostaje pusta. Miejsce gdzie jeszcze do niedawna leżały tory dziś są szczelnie zarośnięte roślinnością. Sam budynek dworca to potężnych rozmiarów budynek, zbudowany z czerwonej cegły, stan ogólny wydaje się dobry. z jednej strony sąsiaduje on z budynkiem magazynowym. Jego stan jest znacznie gorszy niż samego budynku dworcowego. Widoczne są już uszkodzenia stropu, który w niektórych miejscach zaczyna nienaturalnie się wyginać. Na jednej ze ścian magazynu do dziś widoczna jest wymalowana nazwa stacji.
Zobacz Reszel na Mapie Kolejowej >>>