Białystok
Białystok to licząca prawie 300 tysięcy mieszkańców stolica województwa podlaskiego. Jak można się domyślać jest głównym węzłem całego regionu. Przez stację przebiega m.in. międzynarodowa linia Warszawa-Białystok-Wilno-
miejsce w 1983 roku. Trzy lata później zelektryfikowano odcinek do Kuźnicy Białostockiej, zaś trasę do Ełku poddano takiemu zabiegowi w 1990. Budynek dworca został wybudowany w 1861 roku w stylu klasycystycznym. Niestety ta przepiękna konstrukcja została najpierw spalona przez wycofujących się Rosjan w czasie pierwszej wojny światowej, zaś później zbombardowana przez Niemców w czasie kolejnego konfliktu światowego. Obiekt nigdy nie odzyskał już pierwotnego wdzięku, choć trzeba przyznać, że
aktualnie i tak prezentuje się bardzo okazale. To zasługa rozpoczętego w 1989 roku remontu, który trwał aż… 14 lat. Jako ciekawostkę można wspomnieć fakt, że dworzec w 2008 roku został uznany w rankingu Gazety Wyborczej najładniejszym obiektem tego typu w Polsce. Trzeba przyznać, że całkiem zasłużenie. Również byliśmy nim zauroczeni w czasie naszej wizyty. Równie efektownie prezentuje się wnętrze w którym ze smakiem połączono klasyczną architekturę z paroma nowoczesnymi nowinkami. W dzisiejszych czasach respekt musi budzić dosyć rozbudowany rozkład jazdy, który np. z dworcem w innym wojewódzkim mieście jakim jest Olsztyn można uznać za bardzo bogaty. Cały efekt budowany przez dworzec psują niestety obskurne budki wystawione w bezpośredniej jego okolicy. Na stacji znajdują się 4 perony. Pierwszy z nich został odnowiony i jest wyłożony standardowymi krawędziami betonowymi. Nieco dziwacznie wygląda peron drugi, który mimo że posiada dwie krawędzie z których obsługiwany jest ruch m.in. w kierunku Ełku i Warszawy, jest bardzo wąski. Pozostałe dwa perony są już standardowych szerokości. Jeden z nich wyłożono kaflami chodnikowymi w kształcie sześciokątów, drugi zaś kostką brukową. Nie wiem z czego wynikają różnice w użytych materiałach, można się jednak domyślać, że po prostu dwa perony były budowane w różnych latach. Próżno na nich szukać jakichkolwiek wiat dla pasażerów. Znajdziemy tu za to ławeczki, tablice informacyjne dla podróżnych, a także betonowe donice. Trzeba dodać, że raczej dawno nie były używane. Bezpośrednio po przeciwnej stronie torowiska znajduje się jedna ze stacyjnych nastawni. Jak widać także została odremontowana kilka lat temu i prezentuje się całkiem elegancko. Na obydwu krańcach stacji zostały zbudowane kładki dla pieszych, których stan także można uznać za bardzo dobry. Sporą powierzchnię stacji zajmuje część towarowa. O wielkości tego węzła kolejowego może chociażby świadczyć fakt, że całkowita długość torów położonych w jego obrębie wynosi ponad 40 kilometrów. Na terenie części towarowej wybudowana została wieża wodna. Ciekawy architektonicznie obiekt zapewne od wielu lat nie jest wykorzystywany i stopniowo niszczeje. Dworzec w Białymstoku powinien być punktem obowiązkowym wszystkich interesujących się koleją.
Zobacz Białystok na Mapie Kolejowej >>>
Galeria | ||
Swego czasu pracowałem kilka razy na stacji Białystok Towarowa ( delegacja ) i wówczas ruch pociągów był intensywny. A dziś – rozkład jazdy mówi wszystko – skończyła się era dogodnych dojazdów dla podróżnych, są dogodne tylko dla kieszeni władz lub przewoźników. Co do kolei w Białymstoku, niestety poziom idzie na dno, to już nie to samo, co kiedyś.