1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (9 głosów, średnia: 4,00)
Loading...

Ełk

Dworzec główny w Ełku to jeden z najważniejszych węzłów kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim. Jeszcze do niedawna można do wojewódzkiego miasta jakim jest Olsztyn można było się wybrać trzema trasami: przez Korsze, Szczytno i Mrągowo. Od kilku lat czynne są tylko te dwie pierwsze. Od roku 2013 zawieszony zostaje ruch na linii do Olecka z którym połączenia reaktywowano kilka lat wcześniej (dokładnie w 2004 roku). Nadal bardzo ważnym połączeniem pozostaje te z Białymstokiem. Niestety w skutek ciągłych zmian i obcinania kolejnych połączeń węzeł ten ciągle traci na ważności. Efektem tego jest chociażby zaniedbana lokomotywownia czy rozpadające się zaplecze magazynowe. Sam budynek to dosyć sporych rozmiarów obiekt. Pierwotnie cała konstrukcja posiadała piękny spadzisty dach, na którym znajdowała się gustowna wieżyczka z zegarem. Niestety w okresie działań wojennych dach został zniszczony i po wojnie dworzec pokryty został płaskim dachem. Dziś znajduje się w dosyć dobrym stanie. W momencie naszych dwukrotnych odwiedzin w środku zawsze było czysto i schludnie. Ciekawostką jest gablota ze starym kolejowym sprzętem. Niestety rozkład jazdy wygląda coraz bardziej ubogo. Perony jak i cała około stacyjna infrastruktura znajdują się w dobrym stanie. Nieco sfatygowane były jedynie podziemne przejścia pomiędzy peronami. Przy peronie numer 2 znajdziemy jedną z ciekawostek jakie kryje ta stacja. Są nią dwa żurawie wodne pamiętające jeszcze epokę gdy przez stacje przetaczały się potężne parowozy. I tu stacja kryje kolejną niespodziankę. Po przejściu podziemnym tunelem po jej drugiej stronie natkniemy się na dawne muzeum kolejnictwa. Dziś niestety to raczej złomowisko. Sprzęt jest nie jest doglądany, a przez to zaniedbany. Wielka szkoda bo jeszcze do niedawna można tam było zobaczyć od SN61, zabytkowe wagony zarówno wąskotorowe jak i normalnotorowe, parowozy Ok1 i Ty2. Ciekaw jestem jak aktualnie prezentuje się stan tych swojego rodzaju perełek techniki. Dworzec kolejowy w Ełku sąsiaduje bezpośrednio z dworcem PKS oraz dawną stacją kolei wąskotorowej.

Zobacz Ełk na Mapie Kolejowej   >>>

Galeria
Kategoria: Atrakcyjność - Będąc w okolicy warto wpaść, Czerwonka-Ełk, Korsze-Ełk, Szczytno-Ełk

Komentarzy: 2 do wpisu “ Ełk”

Dodaj komentarz

  1. Franek pisze:

    “Wczoraj, 31 grudnia 2012, po raz ostatni wyruszył szynobus na trasie Ełk – Olecko – Ełk. Ta decyzja pozbawia przede wszystkim mieszkańców Olecka najtańszego i najszybszego środka transportu, który umożliwiał dotarcie do pracy i szkoły” (za niezalezna.pl)

    I co się potem dziwić, że PKP ma tak marną opinię, skoro likwiduje się nawet te trasy, gdzie JESZCZE trochę ludzi jeździ? Nie można było zachować dwóch kursów szynobusów: rano do pracy/szkoły, i pod wieczór – powrót? Setki małych miejscowości już dawno straciły połączenia kolejowe, teraz “pod nóż” idą małe i średnie miasta (Ełk – ok. 60 tys, Olecko – 16 tys.). Niszczycielka polityka decydentów PKP, gdzie “nic się nie opłaca” grozi całkowitą likwidacją sieci kolejowych w Polsce. Wówczas strony typu kolej.one czy stacjekolejowe.pl będą jedyną, archiwalną pamiątką tego, co w złośliwy sposób i przy fatalnym zarządzaniu, bezpowrotnie w Polsce zniszczono.

  2. Sławomir pisze:

    Odcinają się powoli miejscowości wielkości Olecko, Augustów i inne od sieci kolejowej kraju. Jak tak dalej pójdzie to duża część Polski Północno-Wschodniej zupełnie odetnie się od sieci połączeń kolejowych. A czy na tym polega dogodność połączeń komunikacji publicznej? Na to pytanie powinno dać odpowiedź Zarząd PKP SA lub Marszałkowie z województw Warmińsko-Mazurskiego lub Podlaskiego.

Dodaj komentarz