Gniewkowo
Warning: Use of undefined constant PP_SETTINGS_TYPE - assumed 'PP_SETTINGS_TYPE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-content/plugins/panopress/panopress.php on line 626
Warning: Use of undefined constant PP_SETTINGS_TYPE - assumed 'PP_SETTINGS_TYPE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-content/plugins/panopress/panopress.php on line 638
Warning: Use of undefined constant PP_SETTINGS_TYPE - assumed 'PP_SETTINGS_TYPE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-content/plugins/panopress/panopress.php on line 539
Gniewkowo to gminne miasteczko położone w województwie kujawsko-pomorskim. Osada liczy sobie około 7 tysięcy mieszkańców i przebiega przez nią linia kolejowa łącząca Inowrocław z Toruniem. Linia została otwarta w 1873 roku a już mniej więcej 10 lat później został dobudowany do niej drugi tor. Niemal sto lat później bo w 1983 roku zakończono elektryfikację tej trasy. Stacja kolejowa w Gniewkowie utkwiła mi w pamięci głównie z jednego powodu. O tym jednak później. Zacznijmy od budynku dworca, który jest całkiem pokaźny, jak na tak niewielką osadę. Obiekt został zbudowany z jasnej cegły, która niegdyś musiała wyglądać bardzo ładnie. Dziś niestety wiele z jej blasku nie pozostało. Na parterze usytuowana była kasa stacyjna, przechowalnia bagażu, ekspedycja przesyłek osobowych, biuro zawiadowcy stacji i poczekalnie wraz z bufetem. Pomieszczenia na piętrze zostały przeznaczone na mieszkania dla zawiadowcy stacji i jego zastępcy. Dziś przeznaczenie piętra się nie zmieniło i ciągle przeznaczone jest na mieszkania. inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku parteru. Świetność infrastruktury przeznaczonej dla pasażerów kolei już dawno odeszła w zapomnienie. Nie znajdziemy tu już bowiem ani baru ani poczekalni ani kas. Dworzec nie lepiej prezentuje się z zewnątrz. Niegdyś ładna elewacja dziś pokryta jest licznymi malowidłami okolicznych „artystów”. Budynek pokrywają także niezbyt udane próby pokrywania kolejnymi warstwami farby wspomnianych malunków. Niezbyt dobrze prezentują się również perony. Pokryte betonowymi płytami chodnikowymi obiekty nie są w najlepszym stanie. Chociaż większych braków w nich nie widać, to wyraźnie widać odciśnięte na nich piętno upływającego czasu. Nieco zabawnie wyglądają krzywe linie bezpieczeństwa przy krawędziach peronów. Ponury i smutny widok tylko nieznacznie poprawiają nowe tablice informacyjne i osłony lamp peronowych. Ilość torów i pobliska nastawnia wskazują na to, że stacja pełni rolę mijanki. Jak się jednak dowiedzieliśmy duża w tym zasługa Niemców, którzy znacznie rozbudowali stacyjną infrastrukturę w trakcie okupacji. Blisko dworca został niewielki budynek który także służył kolejarzom. Obecnie pozostawiony własnemu losowi niszczeje i jak się wydaje niewiele już można mu pomóc. Przy głównych torach wybudowano też wieżę ciśnień oraz pompę do napełniania wodą parowozów. Budowa linii i samego dworca wymusiła niejako również budowę kilka budynków mieszkalnych przeznaczonych dla kolejarskich rodzin. Z łatwością znajdziemy je w okolicach dworca.
I na koniec to co zaciekawiło i zaintrygowało mnie na stacji w Gniewkowie to specyficzne krzesełko – taboreciki, których 4 sztuki umieszczono tuż przy budynku dworca od strony peronów. Nijak nie pasują do ogólnej zabudowy stacyjnej i już na pierwszy rzut oka nie wydają się wygodne. Poza tym zapomniano o jakimkolwiek daszku, który chroniłby siedzących pasażerów przed opadami. Mam nadzieję, że to tylko początek modernizacji, a nie ostateczny jej efekt. O śmietnikach, a raczej o ich braku już nawet nie wspominam bo to już prawdziwa plaga na peronach polskich kolei.
Zobacz Gniewkowo na Mapie Kolejowej >>>