1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 g艂os贸w, 艣rednia: 4,20)
Loading...

Grajewo


Warning: Use of undefined constant PP_SETTINGS_TYPE - assumed 'PP_SETTINGS_TYPE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-content/plugins/panopress/panopress.php on line 626

Warning: Use of undefined constant PP_SETTINGS_TYPE - assumed 'PP_SETTINGS_TYPE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-content/plugins/panopress/panopress.php on line 638

Warning: Use of undefined constant PP_SETTINGS_TYPE - assumed 'PP_SETTINGS_TYPE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-content/plugins/panopress/panopress.php on line 539

Grajewo to niezbyt du偶a, licz膮ca oko艂o 22 tysi臋cy mieszka艅c贸w miejscowo艣膰 w wojew贸dztwie podlaskim. Znajduj膮cy si臋 tam dworzec zaskakuje jednak swoj膮 wielko艣ci膮. Wyja艣nia to jednak historia okolicznych ziem. To w艂a艣nie przebiegaj膮ca przez Grajewo linia kolejowa pobudowana jeszcze w czasach carskich w znaczny spos贸b przyczyni艂a si臋 do rozwoju samego miasta. Do wybuchu I wojny 艣wiatowej by艂a to stacja graniczna pomi臋dzy Prusami a Cesarstwem Rosyjskim. W okresie mi臋dzywojennym pe艂ni艂a t膮 sam膮 rol臋 pomi臋dzy odrodzonym pa艅stwem polskim a Prusami Wschodnimi. Po drugiej wojnie 艣wiatowej jej rola znacznie zmala艂a, podobnie zreszt膮 jak ca艂ej linii kolejowej. Dzi艣 mo偶na powiedzie膰, 偶e zn贸w jest to stacja graniczna. Jest to bowiem ostatnia stacja w wojew贸dztwie podlaskim, kolejna w Prostkach to ju偶 wojew贸dztwo warmi艅sko-mazurskie. Jak wida膰 przez wiele lat Grajewo pe艂ni艂o bardzo wa偶n膮 rol臋 na trasie przejazd贸w z E艂ku do Bia艂egostoku. Tym samym dworzec na niej pobudowany musia艂 by膰 du偶y i zadziwia膰 sw膮 kubatur膮 podr贸偶nych. Przez wiele lat jego funkcjonowania na parterze do dyspozycji podr贸偶nych znajdowa艂y si臋 dwie poczekalnie, restauracja dworcowa, kasy biletowe, przechowalnia baga偶u, a tak偶e oddzielna poczekalnia dla matek z dzie膰mi. G贸rn膮 kondygnacj臋 zajmowa艂y g艂贸wnie mieszkania i lokale noclegowe dla za艂贸g PKP. W 1987 roku rozpocz臋to prowadzony na szerok膮 skal臋 remont dworca. Zd膮偶ono jednak wyremontowa膰 niestety tylko g贸rn膮 kondygnacj臋. Przemiany do jakich dosz艂o w 1989 roku zatrzyma艂y trwaj膮cy remont. Od tamtej pory ani PKP, ani Skarb Pa艅stwa, ani samorz膮d nie mia艂y nigdy ani dostatecznej woli ani wystarczaj膮cych 艣rodk贸w finansowych na doko艅czenie remontu. Na wyko艅czonej g贸rnej kondygnacji swoj膮 siedzib臋 ma dzi艣 Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Parter do dzi艣 pozostaje zamkni臋ty. Co zatem z podr贸偶nymi? Do swojej dyspozycji maj膮 oni drewniane baraki postawione tu偶 za dworcem. Znajduje si臋 tam kasa i poczekalnia. Niestety ich standard pozostawia wiele do 偶yczenia i nie da si臋 ukry膰, 偶e stan techniczny barak贸w, kt贸re postawione zosta艂y jako tymczasowe rozwi膮zanie, stale si臋 pogarsza. Z jednej strony mo偶na powiedzie膰, 偶e lepsze to ni偶 nic z drugiej jednak trzeba przyzna膰, 偶e jest to s艂aba wizyt贸wka miasta maj膮cego aspiracj臋 zosta膰 baz膮 wypadow膮 dla przyje偶d偶aj膮cych w te okolice turyst贸w. Pr贸b odbudowy dworca by艂o ju偶 kilka. Ostatnie spotkanie do jakiego dosz艂o w 2008 roku pomi臋dzy miejscowymi w艂adzami i przedstawicielami w艂adz centralnych zaowocowa艂o jedynie du偶膮 ilo艣ci膮 obietnic, kt贸re jak wida膰 do dzi艣 pozosta艂y bez pokrycia.
Jak zatem dzi艣 prezentuje si臋 dworzec w Grajewie? Niestety, ale ci膮gle zamkni臋ty budynek systematycznie niszczeje. Fakt przykuwa uwag臋 jego olbrzymia kubatura, podobnie zreszt膮 jak s艂aby stan jego zewn臋trznej elewacji. Wydaje si臋, 偶e w czasie prowadzonego remontu wymienione zosta艂o pokrycie dachowe. Poza tym wszystko dooko艂a nie wygl膮da zbyt zach臋caj膮ca. Jad膮c do dworca mijamy dwa tory prowadz膮ce na bocznice towarowe. Z ich stanu mo偶na wywnioskowa膰, 偶e s膮 przynajmniej raz na jaki艣 czas u偶ywane. 艢lady na bocznicy 艣wiadczy艂y o tym, 偶e w ostatnim okresie wy艂adowywano tam drewno i w臋giel. Poza tym w momencie naszej wizyty drogowcy pracowali na prowadz膮cych do nich rozjazdach. W og贸le cz臋艣膰 towarowa stacji zajmuje jej znaczn膮 powierzchni臋. Parter dworca, przynajmniej od strony torowiska zosta艂 solidnie zabezpieczony drewnianymi okiennicami. Zbudowany z kafli peron znajduje si臋 w dobrym stanie, chocia偶 widoczne s膮 na nim przebijaj膮ce si臋 przez szpary chwasty. Za ochron臋 przed kaprysami pogody s艂u偶y膰 ma podr贸偶nym niewielki blaszany przystanek. Ca艂o艣膰 o艣wietlaj膮 dosy膰 nowe lampy. Nad torowiskiem przerzucona zosta艂a betonowa k艂adka, kt贸rej stan r贸wnie偶 mo偶na okre艣li膰 jako w miar臋 zadowalaj膮cy. W bezpo艣redniej blisko艣ci dworca znajdziemy r贸wnie偶 opuszczone magazyny, wie偶臋 wodn膮 a tak偶e 偶urawia.
Swojego rodzaju ciekawostk膮 stacji w Grajewie jest nowoczesna nastawnia, kt贸ra zosta艂a wybudowana mniej wi臋cej w 2008 roku. To w艂a艣nie stamt膮d jest prowadzony ca艂y ruch w obr臋bie stacji Grajewo, przez zaledwie jedn膮 osob臋. Nastawnia jest jednym z najnowocze艣niejszych obiekt贸w tego typu w ca艂ym wojew贸dztwie.

Zobacz Grajewo na Mapie Kolejowej 聽 >>>

 

Galeria
Kategoria: Atrakcyjno艣膰 - Musisz to zobaczy膰, Bia艂ystok-E艂k

Komentarz: 1 do wpisu “ Grajewo”

Dodaj komentarz

  1. Mario C pisze:

    Witam, je偶eli chodzi o Grajewo po obej偶eniu zdj臋膰 oraz opisu stacji. Te dwa tory o kt贸rych pisane s膮 jak najbardziej u偶ytkowane przez za艂adunki i roz艂adunki drewna na pobliskie zak艂ady p艂yt wi贸rowych oraz sk艂adu w臋gla. wcze艣niej tory te 艂膮czy艂y si臋 z p贸艂nocn膮 g艂owic膮, teraz niestety nie. od linii odchodzi wzd艂u偶 szlakowej w stron臋 B-stoku intensywnie u偶ytkowana bocznica do ZPW

Dodaj komentarz