1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 głosów, średnia: 3,33)
Loading...

Jedlnia Letnisko


Warning: Use of undefined constant PP_SETTINGS_TYPE - assumed 'PP_SETTINGS_TYPE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-content/plugins/panopress/panopress.php on line 626

Warning: Use of undefined constant PP_SETTINGS_TYPE - assumed 'PP_SETTINGS_TYPE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-content/plugins/panopress/panopress.php on line 638

Warning: Use of undefined constant PP_SETTINGS_TYPE - assumed 'PP_SETTINGS_TYPE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-content/plugins/panopress/panopress.php on line 539

Jedlnia Letnisko to spora, licząca około 3 tysięcy mieszkańców miejscowość. Znajduje się tu siedziba gminy. Sporą część zabudowań stanowią domki letniskowe i ośrodki wypoczynkowe, z których korzystają osoby przyjeżdżające nad pobliski zalew. Stąd też wzięła się sama nazwa tej miejscowości. Przez osadę przechodzi linia kolejowa numer 26 łącząca Łuków z Radomiem. W samej miejscowości znajduje się sporych rozmiarów stacja kolejowa. Szczególnie zastanawiająca jest ilość torów, których naliczymy w tym miejscu aż siedem. Wydaje się, że niegdyś stacja musiała pełnić jakąś ważną rolę w transporcie towarów. Faktycznie po dokładniejszym przyjrzeniu się mapom wszystko staje się jasne. To właśnie z tej stacji odbijają tory do przemysłowej strefy pobliskich Pionek. Z powodu braku czasu nie udało się jednoznacznie stwierdzić czy dnia dzisiejszego jest ona używana. Z informacji znalezionych w sieci można się dowiedzieć, że bocznica prowadziła głównie do Zakładów Tworzyw Sztucznych Pronit. Czy do dziś są wykorzystywane tego nie udało się jednak jednoznacznie określić.
Zajmijmy się jednak samym dworcem. To sporych rozmiarów budynek, którego datę budowy ciężko jednoznacznie określić. Dziś pomieszczenia znajdujące się na dole zostały zabezpieczone i nie mogą z nich korzystać podróżni. Jeszcze kilka lat temu znajdowały się tam kasy biletowe i poczekalnia dla podróżnych. Dziś wszystko zostało zamknięte i zabezpieczone. Na wyższym piętrze budynku lokale zostały przeznaczone na mieszkania. Całość budynku wydaje się dosyć zadbana. Jego zewnętrzna elewacja była nie tak dawno odnawiana. Związane to było w dużej części z pojawiającymi się graffiti. Jak długo uda się utrzymać ją w takim stanie jak obecnie zobaczymy. Sama kolei chciałaby się pozbyć dworca, którego utrzymanie trochę kosztuje. Burmistrz miasteczka nie jest jednak zbyt zainteresowany takim targiem, gdyż jak wiadomo samorząd ma z tego tytułu stały dochód w postaci podatku od nieruchomości. Przejęcie tego budynku wiązałoby się ze znacznymi wydatkami, tak aby mógł on służyć innym celom. Całą sprawę można spokojnie zaliczyć do tych z kategorii nierozwiązywalnych.
Co jeszcze można powiedzieć o infrastrukturze stacyjnej? Na stacji znajdziemy dwa perony, których powierzchnię tworzą betonowe kafle kostki chodnikowej. Mimo że większych braków w wierzchniej ich okrywie nie znajdziemy, to nieco zadziwia fakt wybujałych chwastów rosnących na obu końcach peronów. Nie są od nich wolne także inne ich części jednak rozmiar chwastów jest tam znacznie mniejszy, choć ich ilość rzuca się w oczy. Na peronach próżno szukać jakichkolwiek śmietnik. Równie ciężko jest znaleźć miejsce do siedzenia. Całość infrastruktury przeznaczonej dla podróżnych stanowi zaledwie jedna (!) ławeczka, której stan również nie zachwyca. Jedyne zadaszone miejsce znajdziemy tuż pod samym budynkiem dworca. Znajdujący się tam daszek miał osłaniać główne wyjście na perony. W poprzek całej stacji przerzucona została kładka dla pieszych. Również ciężko określić czas jej budowy. Z jednej strony jej główny szkielet nie wydaje się stary, z drugiej rozsypująca się na niej nawierzchnia świadczy o czymś zupełnie innym. O braku zainteresowania się jej stanem technicznym świadczy chociażby sporych rozmiarów brzózka, która spokojnie sobie rośnie przy jednej z krawędzi kładki. Swoistą ciekawostką, jest zabity deskami i pozostawiony własnemu losowi niewielki budyneczek znajdujący się w pobliżu samej stacji. Jego przeznaczenia nie udało mi się niestety jednoznacznie określić.

.

Zobacz Jedlnię Letnisko na Mapie Kolejowej   >>>

Galeria

 

Kategoria: Atrakcyjność - Będąc w okolicy warto wpaść, Radom-Dęblin

Dodaj komentarz