1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 głosów, średnia: 3,60)
Loading...

Kartuzy

To niespełna 15-tysięczne miasteczko leżące w sercu Kaszub nie może pochwalić się regularnymi połączeniami kolejowymi. Pociągi zajeżdżają tu tylko w wakacje lub w przypadku okazyjnych przejazdów. Rozważane są jednak koncepcje przywrócenia stałe ruchu pociągów w związku z rozwojem kolei metropolitalnej. Zgodnie z planami Kartuzy mają być włączone do Pomorskiej Kolei Metropolitarnej już w 2015 roku, głównie dzięki modernizacji odcinka Glińcz-Kartuzy. Dziś jednak stacja, na którą pierwszy pociąg wjechał w 1886 roku nie wygląda imponująco. Niewątpliwie najbardziej odstraszający jest dworzec kolejowy. Przejęty przez miasto komunistyczny klocek jest wieszakiem na wszelkiego rodzaju banery i napisy reklamowe firm, które się tam mieszczą. Niemniej jednak uważam, że jest to miejsce warte zobaczenia. Głównie ze względu na historyczny tabor, który tu jeszcze pozostał. Na jednym z torów stoi nieco zniszczony parowóz Ty2-14. Aż dziw, że poszczególne jego elementy nie stały się jeszcze łupem złodziei. Dwa perony, które się tu znajdują są w całkiem dobrym stanie. Ciekawie położona jest nastawnia, która znajduje się na samym środku stacji. Może tylko dlatego ciągle Ty2-14 stoi w tym samym miejscu. W dużo gorszym stanie są historyczne wagony, które znajdziemy między peronami a lokomotywownią. Wagony wyprodukowane we Włoszech, później przebudowano w Polsce i użytkowane były przez MON. Dziś należą do PTMKŻ, ale ich historyczna wartość nie była doceniana. Zardzewiałe, splądrowane i nadpalone oczekują końca swego żywota na bocznicy w Kartuzach. Tuż obok zobaczymy duży budynek opuszczonej nastawni Ky1. Ostatni pociąg pasażerski przejechał pod nią w 2000 roku. Do 2005 roku linia z Kartuz do Lęborka była jeszcze przejezdna. Dziś niestety nic nie wskazuje na to, żeby z Kartuz wyjechał kiedyś pociąg na zachód. Opisując stację trzeba koniecznie wspomnieć o wieży ciśnień (schowana pomiędzy drzewami i budynkami jest ledwie widoczna ze stacji), żurawiach wodnych (jeden przy peronach, drugi przy wagonach) oraz semaforach (kształtowych oczywiście). Wszystko to sprawia, że mamy wrażenie, że czas tu zatrzymał się jakieś 20 lat temu. Szkoda tylko, że nie słychać już charakterystycznego świstu parowozu.

Zobacz Kartuzy na Mapie Kolejowej   >>>

              

Kategoria: Atrakcyjność - Musisz to zobaczyć, Pomorskie

Dodaj komentarz