Kraków – Zakopane
Linia kolejowa z Krakowa do Zakopnaego to chyba razem z linią na Hel najbardziej popularne turystyczne szlaki w Polsce. Z tym wyjątkiem, że sezon turystyczny w Tatrach trwa prawie cały rok, podczas gdy na Hel pełne pociągi jeżdżą tylko w letnie miesiące.
Pierwszy pociąg do Zakopanego przyjechał w 1899 roku, przy czym odcinek do Chabówki ukończony został już w 1884 roku. W trakcie drogi z Krakowa pociąg wspina się z 200 metrów npm do ponad 800. Przy okazji aż trzy razy zmienia kierunek jazdy. Z pewnością nie wpływa to na czas przejazdu pomiędzy tymi dwoma miastami. W pierwszych latach droga z Krakowa do Zakopanego zajmowała ponad 4 godziny. Coraz lepszy tabor powodował jednak z roku na rok skrócenie czasów i w 1939 roku rozkładowy czas spadł poniżej 3 godzin. Taki stan utrzymał się jeszcze przez pierwsze lata wojny, jednak już po jej zakończeniu i wznowieniu ruchu w 1946 roku czas przejazdu wydłużył się dwókrotnie – do 5h i 55 min. Kolejne lata przyniosły jednak poprawę stanu infrastruktury, a tym samym poprawianie czasów. 10 lat później pociągi pokonywały tą trasę już godzinę szybciej, a po kolejnych 10 o następną godzinę szybciej. Wreszcie w pierwszej połowie lat 70. czas przejazdu spadł poniżej 4 godzin. Kolejny przełom na linii nastąpił wraz z jej elektryfikacją. W 1977 roku, czyli dwa lata po pojawieniu się na linii EU07 czy EN57 czas najszybszego połączenia ze stolicy Małopolski do stolicy Tatr wynosił 3 godziny i 10 minut. Wciąż jednak niemożliwe wydawało osiągnięcie czasu przedwojennego. Aż do lat 90. nie zanotowano większych zmian w czasie przejazdów. Przez lata najszybszym połączeniem był Express Tatry kursujący wyjeżdżający około 6 rano z Warszawy, z Krakowa odjeżdżał po godzinie 9, by w Zakopanem zameldować się tuż po południu. Pozostałe połączenia nie były już takie szybkie, pociągi nocne pokonywały ten odcinek w okoły 4 godziny, a osobowe w ponad 5. Na początku lat 90. na linii zaczęły pojawiać się jednostki ED72, co pozwoliło pokonywać ten odcinek w mniej niż 3 godziny. Już w 1989 pociąg pospieszny Kasprowy w relacji Kraków Płaszów – Zakopane pokonał trasę w 2h 48 min. Od 1992 roku pociąg ten kursował już w relacji z Krakowa Głównego, co pozwoliło ująć go w prezentowanej klasyfikacji. Brak zbędnych oczekiwań na mijankach i szybkie zmiany czoła pozwoliły na osiągnięcie rewelacyjnego czasu 2 godzin i 29 minut. Tak krótki czas przejazdu utrzymał się jednak tylko przez 3 lata, a następnie zaczął systematycznie rosnąć. W rozkładzie jazdy 2013/2014 najszybsze, ekspresowe połączenie pozwala na pokonanie tej trasy w 3 godziny i 20 minut. Pojawiają się głosy o możliwości budowy łączników torowych na stacjach gdzie obecnie lokomotywa musi zmieniać kierunek jazdy, tj. w Płaszowie, Suchej Beskidzkiej i Chabówce. Pozwoliło by to skrócić czas o ok. 40 minut, czyli powrócić do czasów z początku lat 90. Niedościgniony wydaje się jednak czas połączeń autobusowych, które trasę z Krakowa do Zakopanego pokonują w około 2 godziny.
Z pewnością trzykrotna zmiana kierunku WPŁYWA na czas przejazdu. Negatywnie.