Miłki
Stacja w Miłkach była niegdyś najważniejszym punktem na trasie łączącej Giżycko z Orzyszem. Do dziś jest niewątpliwie najlepiej zachowanym elementem całej tej linii kolejowej. Jak dużą część innych tras na tym obszarze została rozebrana w 1945 roku.
Aktualnie cała dawna infrastruktura kolejowa znajduje się w rękach prywatnych. Tuż przed samą stacją, która jest położona na końcu osady, widoczne są do dziś resztki nasypu kolejowego, na którym nadal stoją słupy telegraficzne. Śladu po torowisku oczywiście nie znajdziemy. Sam budynek dworcowy został praktycznie całkowicie odmieniony. Niegdyś był on standardową dla tych terenów konstrukcją zbudowaną z czerwonej cegły. Dziś całość została ocieplona i pokryta nową elewacją. Co do ogólnego wyglądu można mieć różne zdania. Z jednej strony dobrze, ze znalazł się ktoś kto przejął budynek i go wyremontował. Z drugiej zaś strony kolorystyka a także zakres przebudowy mogą budzić wątpliwości. Żółciutka elewacja i czerwony daszek powodują, że całość bardziej przypomina baśniowy domek, mający mało wspólnego z oryginalną konstrukcją. Komiczności całej konstrukcji dodaje fakt zamurowania niektórych otworów okiennych. Można się domyślać, że przylegające do głównego budynku dworcowego obiekty stanowiły niegdyś magazyny. Dziś również one zostały przebudowane na pomieszczenia mieszkalne. Miejsce gdzie niegdyś przebiegało torowisko porasta dziś zadbany ogród. Mimo to dalej widoczna jest sporych rozmiarów równia stacyjna, która sugeruje, że na stacji znajdowało się kilka torów.
Nieco wcześniej przed zabudowaniami znaleźć możemy także tereny gdzie niegdyś położona była stacyjna bocznica. Tuż za opisywanym budynkiem dworcowym wybudowany został budynek mieszkalny dla obsługi stacji i drużyn kolejarskich. Także i on jest dziś zamieszkiwany, chociaż jego stan techniczny jest nieco gorszy. Wokół opisywanych budynków znajdziemy także kilka innych obiektów, które mogły niegdyś służyć kolejowym celom. Jak dowiedzieliśmy od przemiłej starszej pani, która utrzymuje że na te tereny przybyła niedługo po zakończonej wojnie, na stacji znajdował się niezbędny sprzęt do obsługi parowozów, czyli do ich nawadniania i nawęglania. Niestety śladów mimo wskazówek nie dało się odnaleźć przez co informacje te należy traktować jako niesprawdzone.
Zobacz Miłki na Mapie Kolejowej
Galeria | ||
![]() |
![]() |
![]() |