Mrągowo
Mrągowo to spora miejscowość turystyczna. Tym bardziej dziwi zawieszenie połączeń pasażerskich na tej linii w roku 2009. Przed wstrzymaniem kursowania pociągi jeździły łącząc Ełk z Olsztynem. O ile stan torowiska za Mrągowem faktycznie pozostawia wiele do życzenia to jadąc do samego miasta od Czerwonki nie można było mieć większych zastrzeżeń do jego stanu. Jadąc jednym z ostatnich kursów byłem zaskoczony dużą frekwencją do Mrągowa. Po tej stacji faktycznie pociąg wyludnił się. Dziwi mnie, że przy takiej ilości pasażerów nie opłaca się utrzymywania np. kursów szyno busów do samego Mrągowa. Jednym słowem od 2009 roku na trasie kursują jedynie pociągi towarowe. Planowane było uruchomienie połączeń turystycznych w letnich sezonach, ale czy z tego coś wynikło ciężko mi powiedzieć.
Sam budynek dworca to typowa powojenna konstrukcja. nic specjalnego zwykły oszklony sześcian. Już w momencie naszej wizyty większa jego część przeznaczona była na inne działalności niezwiązane z obsługą pasażerów kolei. Budynek ten powstał w miejsce zniszczonego działaniami obiektu poniemieckiego. Cechą charakterystyczną był sporych rozmiarów nie działający zegar, który aby nie mylić podróżnych został przekreślony przy użyciu dwóch drewnianych desek. W budynku widoczne jest miejsce zawiadowcy stacji, oczywiście od dawna puste. Peron był utrzymany w bardzo dobrym stanie, który zapewne po zamknięciu linii pogorszył się. Przy budynku dworcowym znajduje się dawny budynek kolejowy dziś zamieszkały przez osoby cywilne. W jego pobliżu obiekt przeznaczony na WC. Gdy odwiedzaliśmy stację w jej towarowej części stało kilka cystern kolejowych.
Zobacz Mrągowo na Mapie Kolejowej >>>
Galeria | ||
Linia kolejowa Czerwonka – Ełk | ← 5,1 km Bagienice | Kosewo 7,3 km → |
Pamiętam jak w dzieciństwie moim roiło się od pociągów na stacji Mrągowo. Za komuny codziennie przyjeżdżał towarowy zazwyczaj ciągnięty przez parówkę TY 45 a rzadziej przez spaliniaki typu SM 42 lub ST 44, jeszcze rzadziej przez SU 45. Pociągi osobowe były obsługiwane przez wyżej wymienioną parówkę i inne, których nazw nie pamiętam, później przez tzw Ganze (pierwsze szynobusy), SP 45, SU 45, SU 46, SU 42 a latem nawet przez ST 44. Największym jednak wydarzenie na stacji Mrągowo był przejazd eszelonu wojskowego do Orzysza, Ciężkie składy, te z czołgami ciągały ST 44 lub SU 46 a nawet SU 45 wspomagane przez SM42. Swietność tej linii już minęła. Przy wielkim szczęściu przejedzie eszelon ciągnięty przez ST 45 a dla Tracomu zdarza się że parę beczek przyciągnie najnowsza spalinówka serii TRAX (chyba tak się to pisze) Jeszcze zdarzy się długi skład z kruszywem ciągnięty przez ST 44, SU 46 lub ST 43, ale to już naprawdę rzadkość. Słyszy się głosy o całkowitej likwidacji tej linii. Może jacyś miłośnicy kolei uratują tą niezwykle atrakcyjną linię kolejową z niepowtarzalnymi widokami, wystarczy zobaczyć na mapie, jak ciekawie wije się ona wśród lasów, wgórz i jezior.