Parleza Wielka
Parleza Wielka to stacja kolejowa leżąca w województwie warmińsko-mazurskim na linii łączącej Czerwonkę z Ełkiem. Połączenia pasażerskie na trasie zostały zamknięte już w 2010 roku. Sam budynek dworcowy był zamknięty już wcześniej. Jechaliśmy linią kilka dni przed zamknięciem i ku naszemu zdziwieniu okazało się, że frekwencja na odcinku od Czerwonki aż do Mrągowa jest dosyć spora. Mimo to połączenia zamknięto i raczej nie widać perspektyw na ich powrót. A szkoda bo przebiega ona przez popularne wśród
turystów miejscowości takie jak wspomniane wcześniej Mrągowo czy Mikołajki. Wróćmy jednak do stacji w Parlezie Wielkiej. Budynek dworcowy to ciekawa konstrukcja, pokryta wielospadzistym dachem z czerwonej dachówki. Obiekt już na pierwszy rzut oka wyróżnia się swoją niestandardową konstrukcją. Jak dotychczas jego stan można ocenić jako dobry. Ciekawe jednak jak długo potrwa taka sytuacja. Sytuację obiektu poprawia fakt, że jego część jest zamieszkała. Nie przeszkadza to jednak wandalom chociażby w umieszczaniu licznych napisów na blaszanych płytach zabezpieczających wnętrze budynku. W tym miejscu należy się kilka słów uznania dla kolejarzy. Trzeba oddać, że w miarę starannie zabezpieczyli otwory okienne oraz drzwi niezamieszkałej części dworca. Można mieć nadzieję, że przynajmniej jeszcze przez jakiś czas wnętrze budynku zostanie nietknięte. Co z tego skoro nieogrzewany i niedoglądany obiekt został pozostawiony sam sobie i niemal w pojedynkę musi stawiać czoła pogodowym kaprysom. Pozostaje kwestią czasu gdy zacznie go niszczyć wilgoć. Na stacji znajdziemy jeden peron, którego powierzchnia została wyłożona kaflami chodnikowymi. O ile do stanu jego powierzchni nie można mieć większych zastrzeżeń, to jego betonowa krawędź może budzić obawy. Jest ona bowiem w wielu miejscach popękana i wyraźnie przegrywa walkę z mijającym czasem. Mimo że w momencie naszych odwiedzin ruch na stacji był już zawieszony to na peronie była wyraźnie widoczna biała linia ostrzegawcza. Znajdziemy także dwie tablice z nazwą stacji, których stan możemy ocenić jako dobry. Przez stację przechodzi obecnie jeden tor, jednak wydaje się, że niegdyś mogło być ich więcej, o czym świadczy spora ilość wolnej przestrzeni przed peronem. Ogółem stację warto odwiedzić ze względu na charakterystyczny pod względem architektury budynek dworca.
Zobacz Parlezę Wielką na Mapie Kolejowej >>>
Galeria | |
![]() |
![]() |
Linia kolejowa Czerwonka – Ełk | ← 3,6 km Biskupiec Reszelski | Dąbrówka Kobułcka 5,1 km → |