1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (7 głosów, średnia: 3,43)
Loading...

Suwałki

Po stacji w Suwałkach spodziewaliśmy się nieco więcej. Liczyliśmy, że znajdziemy tam sporych rozmiarów węzeł. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna. Stan techniczny stacji coraz bardziej się pogarsza, a i ilość połączeń stale się zmniejsza. Oprócz połączenia z Sokółką niegdyś funkcjonowała także trasa do Olecka. Niestety została ona zamknięta dla połączeń pasażerskich w roku 1999. od tamtej pory na linii pokazywały się jedynie sezonowe połączenia. Oprócz tego służy ona przewozom towarowym. Rozkład jazdy jaki znajdziemy w otwartej poczekalni nie powala na kolana. Stale obsługiwane jest jedynie połączenie z Białymstokiem, a także międzynarodowa trasa Warszawa – Sestokai. Wielu zapewne pomyśli, że ta orientalnie brzmiąca nazwa to jakieś miasto w Chinach czy Japonii. Nic bardziej mylnego. Sestokai (Szostaków) to niewielkie miasteczko na Litwie pełniące rolę jedynego kolejowego przejścia granicznego między tymi krajami. Można się w  nim przesiąść na pociąg jadący do Wilna. Suwałki to ostatnia z większych stacji na tej linii przed przekroczeniem przez pociąg granic kraju. Szkoda tylko, że ogólny wygląd dworca i jego okolic nie budzi zbyt miłych emocji. Na rozkładzie jazdy znajdziemy też parę miast z którymi niegdyś Suwałki miały połączenie jak np. Kraków, Ełk, Wrocław. Sam budynek dworca to przepiękna konstrukcja zbudowana z czerwonej cegły. Jego otwarcia dokonano w 1896 roku. Jest to jeden z głównych zabytków Suwałk. Faktem jest jednak to, że czas gdy ten przepiękny obiekt powinien doczekać się renowacji zbliża się nieubłaganie. Ogólnie jednak trzeba przyznać, że nie można mieć większych pretensji co do czystości panującej zarówno w jego wnętrzu jak i najbliższej okolicy. Podobnie wygląda sprawa z poczekalnią. Choć na pierwszy rzut oka widać, że jej wnętrze już dawno nie było odnawiane, to panował w niej schludny porządek. Mimo wielu okienek kasowych jakie znajdziemy na wewnętrznych ścianach do dziś otwarte i używane jest tylko jedno. Po wyjściu w stronę torowiska znajdziemy kilka ławeczek i koszy na śmieci, których już tradycyjnie nie ma co szukać na peronach. Na stacji wybudowane zostały trzy perony. Do dziś wszystkie one są wykorzystywane. Uwagę naszą zwróciły materiały z jakich zostały wykonane. Dwa pierwsze zostały pokryte asfaltem, zaś trzeci, najbardziej skrajny jest wyłożony sześciokątną kostką chodnikową. O ile stan tych dwóch pierwszych można uznać za dobry, to wygląd i kondycja trzeciego budzi co najmniej spore wątpliwości.
Zauważyliśmy liczne brakujące kostki, poza tym spora ich część popękała. Jak już pisałem wcześniej nie znajdziemy na nich jakichkolwiek wiat czy nawet ławeczek. Na stacji nie istnieją także żadne przejścia ani podziemne ani nadziemne. Przy pierwszym peronie nieco w oddali trafimy na budyneczek w którym znajdują się toalety. Niestety również nie wygląda z byt zachęcająco. Ciekawostką jaką znajdziemy tuż przy stacji w Suwałkach jest wiekowa wieża ciśnień. Widać, że od wielu już lat stoi nieużywana. Jej kamienno-drewniana konstrukcja niszczeje pod wpływem oddziałujących na nią warunków atmosferycznych. Całe szczęście wejście do jej wnętrza zostało odpowiednio zabezpieczone. Zarówno drzwi jak i otwory okienne zostały zamknięte metalowymi płytami.

Zobacz Suwałki na Mapie Kolejowej   >>>

Galeria
Kategoria: Atrakcyjność - Będąc w okolicy warto wpaść, Białystok-Suwałki

Dodaj komentarz