1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 g艂os贸w, 艣rednia: 4,50)
Loading...

Wrocki


Warning: Use of undefined constant PP_SETTINGS_TYPE - assumed 'PP_SETTINGS_TYPE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-content/plugins/panopress/panopress.php on line 626

Warning: Use of undefined constant PP_SETTINGS_TYPE - assumed 'PP_SETTINGS_TYPE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-content/plugins/panopress/panopress.php on line 638

Warning: Use of undefined constant PP_SETTINGS_TYPE - assumed 'PP_SETTINGS_TYPE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/klient.dhosting.pl/cortez8590/stacjekolejowe.pl/public_html/wp-content/plugins/panopress/panopress.php on line 539

To doskona艂y przyk艂ad tego, 偶e 聽na naprawd臋 interesuj膮c膮 stacyjk臋 trafia si臋 zupe艂nie przypadkowo. Stacji we Wrockach nie mo偶na omin膮膰 gdy偶 znajduje si臋 tu偶 przy samej drodze krajowej numer 15. Przeje偶d偶aj膮c tamt臋dy nie mog艂em sobie odpu艣ci膰 takiej okazji. Przez miejscowo艣膰 prowadzi linia wybudowana na pocz膮tku XX wieku, kt贸r膮 艂膮czy艂a Bydgoszcz z Brodnic膮. Aktualnie ta trasa kolejowa w wi臋kszej cz臋艣ci zosta艂a wy艂膮czona z ruchu. Tylko w niekt贸rych miejscach s艂u偶y przewozom towarowym. Odcinek pomi臋dzy聽Kowalewem Pomorskim a Brodnic膮 zosta艂 definitywnie wy艂膮czony z ruchu w 1999 roku. Stacyjka dzi艣 wygl膮da niestety bardzo kiepsko. Jak si臋 jednak okazuje wi膮偶e si臋 z ni膮 kilka ciekawych historii. Zacznijmy jednak od obecnego stanu infrastruktury kolejowej. Budynek dworcowy to typowy obiekt zbudowany z czerwonej ceg艂y, jakich wiele mo偶emy spotka膰 na liniach kolejowych po艂o偶onych niegdy艣 na terenach nale偶膮cych do Niemiec. Dzi艣 jest zamieszkiwany i opr贸cz tablicy niewiele 艣wiadczy o tym, 偶e niegdy艣聽s艂u偶y艂 pasa偶erom kolei. D贸艂 gdzie znajdowa艂y si臋 pomieszczenia dla podr贸偶nych zosta艂 zabezpieczony. Zar贸wno perony jak i torowisko s膮 szczelnie poro艣ni臋te traw膮 i coraz to wi臋kszymi krzewami. Perony w znacznej cz臋艣ci zosta艂y pozbawione poszczeg贸lnych element贸w. Uroku stacyjce dodaj膮 liczne drzewa, kt贸re maj膮 po dobrych kilkadziesi膮t lat. Tu偶 przy samym budynku dworcowym znajduje si臋 WC, kt贸re dzi艣 chyli si臋 ku upadkowi. Wszelkie cenniejsze elementy zosta艂y ju偶 dawno albo ukradzione albo聽zdewastowane. Wielko艣膰 torowiska wskazuje, 偶e niegdy艣 na stacji organizowano mijanki. Niew膮tpliwie najwi臋ksz膮 ciekawostk膮 jest wie偶a wodna. Mimo up艂ywu lat prezentuje si臋 nader 艂adnie. Sam fakt jej postawienia nie dawa艂 mi spokoju. Akurat na tej stacji wydaje si臋 nieco zb臋dna. Dlaczego? Odleg艂o艣膰 mi臋dzy Kowalewem Pomorskim, gdzie znajduje si臋 wie偶a wodna, a Brodnic膮 gdzie r贸wnie偶 takow膮 znajdziemy wynosi 50 kilometr贸w. Wrocki znajduj膮 si臋 idealnie w 艣rodkowej cz臋艣ci trasy. Parowozy mia艂y zapas聽wody, kt贸ry pozwala艂 na pokonanie oko艂o 100 kilometr贸w, a wie偶e wodne budowa艂o si臋 g艂贸wnie na stacjach w臋z艂owych, a nie stacjach po艂o偶onych na peryferiach. Szukaj膮c informacji na temat Wrocek, znalaz艂em ciekawe zdanie w kt贸rym autor napisa艂, i偶 stacja w czasie wojny by艂a stacj膮 w臋z艂ow膮. Niestety potwierdzenia tych s艂贸w nie znalaz艂em na 偶adnych mapach. Taka sytuacja wiele by wyja艣nia艂a w kwestii samej wie偶y. Drug膮 teori臋 wysnu艂em sam. Zak艂adaj膮c, 偶e linia bieg艂a blisko granicy, plani艣ci mogli聽zdecydowa膰 聽budowie kolejnej wie偶y, kt贸ra mog艂a by s艂u偶y膰 w przypadku zniszczenia tych w Brodnicy i Kowalewie Pomorskim. Kolejna ciekawostka dotyczy ju偶 czas贸w nie tak odleg艂ych. Ot贸偶 w 2010 roku w艂adze wojew贸dztwa podj臋艂y decyzj臋 o przywr贸ceniu ruchu turystycznego na tej trasie. Plany by艂y pi臋kne i dotyczy艂y nawet przebudowy kilku stacji, przekszta艂ceniu ich budynk贸w na niewielkie hoteliki. W samych Wrockach mia艂 powsta膰 dodatkowo skansen techniczny w kt贸rym mia艂y by膰 prezentowane r贸偶nego聽rodzaju eksponatu zwi膮zane z kolejnictwem. Na trasie mia艂y pojawi膰 si臋 zabytkowe parowozy wo偶膮ce turyst贸w. Ca艂o艣膰 prac mia艂a poch艂on膮膰 12 milion贸w. Ju偶 sama kwota mo偶e wzbudzi膰 w膮tpliwo艣ci, bowiem przy planowanej inwestycji wydaje si臋 skrajnie niska. Prace mia艂y si臋 zako艅czy膰 w 2013 roku, do dzi艣 jednak nie zrobiono nic, a plany odesz艂y praktycznie w zapomnienie. Kolejna ciekawostka dotycz膮ca Wrocek wi膮偶e si臋 z najwi臋ksz膮 kolejow膮 katastrof膮 w Polsce. Dosz艂o do niej w sierpniu 1980 roku pod
Ot艂oczynem, gdzie czo艂owo zderzy艂 si臋 poci膮g osobowy Toru艅-艁贸d藕 ze sk艂adem towarowym, prowadzonym przez ST-44, kt贸ry ci膮gn膮艂 16 pustych w臋glarek. W wyniku zderzenia 艣mier膰 ponios艂o ponad 60 os贸b. Co to wszystko ma jednak wsp贸lnego ze stacj膮 we Wrockach? Stacj膮 docelow膮 sk艂adu towarowego by艂a opisywana w艂a艣nie stacyjka.

Zobacz Wrocki na Mapie Kolejowej 聽 >>>

 

Galeria
Kategoria: Atrakcyjno艣膰 - B臋d膮c w okolicy warto wpa艣膰
Tagi: , , ,

Dodaj komentarz