1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 głosów, średnia: 4,20)
Loading...

Grajewo

Grajewo to niezbyt duża, licząca około 22 tysięcy mieszkańców miejscowość w województwie podlaskim. Znajdujący się tam dworzec zaskakuje jednak swoją wielkością. Wyjaśnia to jednak historia okolicznych ziem. To właśnie przebiegająca przez Grajewo linia kolejowa pobudowana jeszcze w czasach carskich w znaczny sposób przyczyniła się do rozwoju samego miasta. Do wybuchu I wojny światowej była to stacja graniczna pomiędzy Prusami a Cesarstwem Rosyjskim. W okresie międzywojennym pełniła tą samą rolę pomiędzy odrodzonym państwem polskim a Prusami Wschodnimi. Po drugiej wojnie światowej jej rola znacznie zmalała, podobnie zresztą jak całej linii kolejowej. Dziś można powiedzieć, że znów jest to stacja graniczna. Jest to bowiem ostatnia stacja w województwie podlaskim, kolejna w Prostkach to już województwo warmińsko-mazurskie. Jak widać przez wiele lat Grajewo pełniło bardzo ważną rolę na trasie przejazdów z Ełku do Białegostoku. Tym samym dworzec na niej pobudowany musiał być duży i zadziwiać swą kubaturą podróżnych. Przez wiele lat jego funkcjonowania na parterze do dyspozycji podróżnych znajdowały się dwie poczekalnie, restauracja dworcowa, kasy biletowe, przechowalnia bagażu, a także oddzielna poczekalnia dla matek z dziećmi. Górną kondygnację zajmowały głównie mieszkania i lokale noclegowe dla załóg PKP. W 1987 roku rozpoczęto prowadzony na szeroką skalę remont dworca. Zdążono jednak wyremontować niestety tylko górną kondygnację. Przemiany do jakich doszło w 1989 roku zatrzymały trwający remont. Od tamtej pory ani PKP, ani Skarb Państwa, ani samorząd nie miały nigdy ani dostatecznej woli ani wystarczających środków finansowych na dokończenie remontu. Na wykończonej górnej kondygnacji swoją siedzibę ma dziś Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Parter do dziś pozostaje zamknięty. Co zatem z podróżnymi? Do swojej dyspozycji mają oni drewniane baraki postawione tuż za dworcem. Znajduje się tam kasa i poczekalnia. Niestety ich standard pozostawia wiele do życzenia i nie da się ukryć, że stan techniczny baraków, które postawione zostały jako tymczasowe rozwiązanie, stale się pogarsza. Z jednej strony można powiedzieć, że lepsze to niż nic z drugiej jednak trzeba przyznać, że jest to słaba wizytówka miasta mającego aspirację zostać bazą wypadową dla przyjeżdżających w te okolice turystów. Prób odbudowy dworca było już kilka. Ostatnie spotkanie do jakiego doszło w 2008 roku pomiędzy miejscowymi władzami i przedstawicielami władz centralnych zaowocowało jedynie dużą ilością obietnic, które jak widać do dziś pozostały bez pokrycia.
Jak zatem dziś prezentuje się dworzec w Grajewie? Niestety, ale ciągle zamknięty budynek systematycznie niszczeje. Fakt przykuwa uwagę jego olbrzymia kubatura, podobnie zresztą jak słaby stan jego zewnętrznej elewacji. Wydaje się, że w czasie prowadzonego remontu wymienione zostało pokrycie dachowe. Poza tym wszystko dookoła nie wygląda zbyt zachęcająca. Jadąc do dworca mijamy dwa tory prowadzące na bocznice towarowe. Z ich stanu można wywnioskować, że są przynajmniej raz na jakiś czas używane. Ślady na bocznicy świadczyły o tym, że w ostatnim okresie wyładowywano tam drewno i węgiel. Poza tym w momencie naszej wizyty drogowcy pracowali na prowadzących do nich rozjazdach. W ogóle część towarowa stacji zajmuje jej znaczną powierzchnię. Parter dworca, przynajmniej od strony torowiska został solidnie zabezpieczony drewnianymi okiennicami. Zbudowany z kafli peron znajduje się w dobrym stanie, chociaż widoczne są na nim przebijające się przez szpary chwasty. Za ochronę przed kaprysami pogody służyć ma podróżnym niewielki blaszany przystanek. Całość oświetlają dosyć nowe lampy. Nad torowiskiem przerzucona została betonowa kładka, której stan również można określić jako w miarę zadowalający. W bezpośredniej bliskości dworca znajdziemy również opuszczone magazyny, wieżę wodną a także żurawia.
Swojego rodzaju ciekawostką stacji w Grajewie jest nowoczesna nastawnia, która została wybudowana mniej więcej w 2008 roku. To właśnie stamtąd jest prowadzony cały ruch w obrębie stacji Grajewo, przez zaledwie jedną osobę. Nastawnia jest jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w całym województwie.

Zobacz Grajewo na Mapie Kolejowej   >>>

 

Galeria
Kategoria: Atrakcyjność - Musisz to zobaczyć, Białystok-Ełk

Komentarz: 1 do wpisu “ Grajewo”

Dodaj komentarz

  1. Mario C napisał(a):

    Witam, jeżeli chodzi o Grajewo po obejżeniu zdjęć oraz opisu stacji. Te dwa tory o których pisane są jak najbardziej użytkowane przez załadunki i rozładunki drewna na pobliskie zakłady płyt wiórowych oraz składu węgla. wcześniej tory te łączyły się z północną głowicą, teraz niestety nie. od linii odchodzi wzdłuż szlakowej w stronę B-stoku intensywnie użytkowana bocznica do ZPW

Dodaj komentarz