1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 g艂os贸w, 艣rednia: 4,00)
Loading...

Ho Chi Minh – Saigon

Ho Chi Minh, ci膮gle jeszcze nazywany Sajgonem, to najwi臋ksze miasto Wietnamu. Mieszka tu blisko 6 mln ludzi, st膮d spodziewa艂em si臋, 偶e stacja kolejowa b臋dzie tu okaza艂ych rozmiar贸w. Tymczasem zar贸wno budynek dworca, jak i powierzchnia, kt贸r膮 zajmuj膮 tereny kolejowe nie jest imponuj膮ca. R贸wnie偶 dojazd do stacji wcale nie jest 艂atwy, nie prowadzi tu 偶adna g艂贸wna droga i trzeba spodziewa膰 si臋 przedzierania si臋 przez w膮skie, zat艂oczone uliczki. Zmierzaj膮cym na dworzec piechot膮 dodatkow膮 trudno艣ci stanowi膰 b臋dzie fakt, 偶e wi臋kszo艣膰 z uliczek prowadz膮cych do dworca nie ma chodnik贸w. Dochodz膮c do stacji od strony zachodniej najpierw zauwa偶ymy tory postojowe i zaplecze techniczne. W tym miejscu nale偶y zauwa偶y膰, 偶e w Wietnamie g艂贸wnie eksploatowane s膮 szlaki kolejowe o szeroko艣ci 1000mm, w tym m.in. linia 艂膮cz膮ca Ho Chi Minh z Hanoi. To jedyny kierunek, w kt贸rym pod膮偶aj膮 poci膮gi z Hanoi. Odcinek ponad 1700 km 聽poci膮gi przemierzaj膮 w 聽oko艂o 30 godzin. Jak na ka偶dej wi臋kszej stacji w Wietnamie teoretycznie mog膮 na ni膮 wej艣膰 tylko posiadacze bilet贸w. Dworzec otwarty jest oczywi艣cie dla wszystkich. Opr贸cz kas i ca艂kiem sporej poczekalni znajduje si臋 tu kilka sklep贸w oraz bar贸w. Toalety dworcowe nie s膮 mo偶e najczystsze, ale za to s膮 za darmo. Na pochwa艂臋 zas艂uguje obs艂uga zagranicznych podr贸偶nych – znajomo艣膰 angielskiego u kasjerek w zupe艂no艣ci wystarcza na zakup bilet贸w. Budynek dworca jest pi臋trowy, aczkolwiek wydaje si臋, 偶e tylko parter jest u偶ytkowany. Wok贸艂 dworca rosn膮 palmy, a przed g艂贸wnym wej艣ciem znajduje si臋 sporych rozmiar贸w plac, na kt贸rym opr贸cz parkingu i postoju taks贸wek, stoi chi艅ski parow贸z – pomnik serii聽141-158. Ciekawostk膮, kt贸rej nie rozwik艂a艂em jest fakt 偶e stacja kolejowa nazywa si臋 “Saigon”, podczas gdy oficjalnie miasto zmieni艂o t膮 nazw臋 ju偶 blisko 30 lat temu. Na stacji znajduj膮 si臋 trzy, zadaszone perony. Tak samo jak przej艣cie przez tory, na kolejne perony. W trakcie mojej obecno艣ci akurat podstawiany by艂 jeden z dziesi臋cu kursuj膮cych codziennie poci膮g贸w w kierunku Hanoi. Mia艂em tak偶e okazj臋 obserwowa膰 za艂adunek motor贸w – trzeba wiedzie膰, 偶e w ka偶dym sk艂adzie znajduje si臋 przynajmniej jeden wagon to przewozu jedno艣lad贸w. Dodatkowo s膮 wagony z drewnianymi 艂awkami, mi臋kkimi siedzeniami, a tak偶e wagony sypialne – z przedzia艂ami 4 osobowymi i 6 osobowymi. Pomimo tego, 偶e tabor jest ju偶 wys艂u偶ony, standardem w wagonach sypialnych jest klimatyzacja. Dodatkowym usprawnieniem dla podr贸偶nych, kt贸rych pr贸偶no szuka膰 w Polsce jest dok艂adna informacja, w kt贸rym miejscu zatrzyma si臋 wagon z konkretnym numerem. Na pocieszenie warto doda膰, 偶e infrastruktura torowa jest jeszcze w gorszym stanie ni偶 w Polsce, co sprawia 偶e 艣rednia pr臋dko艣膰 poci膮g贸w wynosi ok. 60 km/h.

聽 聽 聽 聽聽聽 聽 聽 聽聽

Kategoria: Bez kategorii

Dodaj komentarz