1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 g艂os贸w, 艣rednia: 4,00)
Loading...

Likwidacja linii kolejowej Szczytno-Biskupiec

Na linii kolejowej 艂膮cz膮cej Szczytno z Biskupcem trwaj膮 ostatnie prace rozbi贸rkowe. Wkr贸tce po torach nie b臋dzie ju偶 艣ladu.

W okolicach Wa艂pusza trwaj膮 prace zwi膮zane ze zdejmowaniem podk艂ad贸w kolejowych

ROZBI脫RKA TRWA

Kolejowe po艂膮czenie Szczytna z Biskupcem powsta艂o w 1908 roku. Ostatni poci膮g pokona艂 ten szlak w czerwcu 1992 roku. Linia by艂a niew膮tpliwie jedn膮 z najbardziej urokliwych tras kolejowych w regionie. Niestety wraz z up艂ywem lat traci艂a swoje znaczenie. Coraz d艂u偶sze czasy przejazd贸w spowodowane pogarszaj膮cym si臋 stanem torowiska spowodowa艂y, 偶e poci膮gi zacz臋艂y przegrywa膰 z po艂膮czeniami autobusowymi. Tu偶 przed zamkni臋ciem linii na pokonanie oko艂o 40-kilometrowego odcinka poci膮g potrzebowa艂 ponad godzin臋. Sta艂y odp艂yw pasa偶er贸w spowodowa艂 ostateczne zamkni臋cie po艂膮czenia. Od tamtej pory odcinek systematycznie zarasta艂 ro艣linno艣ci膮. Gdy plany utworzenia trasy drezynowej spali艂y na panewce, los linii zosta艂 ostatecznie przes膮dzony. W lipcu zesz艂ego roku rozpisano przetarg na rozbi贸rk臋. Prace, kt贸re rozpocz臋艂y si臋 w pa藕dzierniku dobiegaj膮 ko艅ca. Szyny widoczne s膮 jedynie na przejazdach kolejowych oraz na oko艂o 700-metrowym odcinku w okolicach Targowskiej Woli. Aktualnie trwaj膮 jeszcze w niekt贸rych miejscach prace zwi膮zane z demonta偶em podk艂ad贸w kolejowych. – Najbardziej przykre jest, 偶e to, co kiedy艣 by艂o budowane wielkim nak艂adem si艂, teraz jest rozbierane kilkoma koparkami 鈥 m贸wi spotkany na dworcu mieszkaniec D藕wierzut.

CO PO TORACH?

Ciekawy pomys艂 na zagospodarowanie terenu po rozebranym torowisku ma przewodnicz膮ca Stowarzyszenia 鈥濸rzez Obron臋 Warto艣ci Przyrodniczej dla D藕wierzut鈥, Halina Messerschmidt. Uwa偶a ona, 偶e rozebrane nasypy kolejowe doskonale mog膮 si臋 nadawa膰 na tras臋 rowerow膮, kt贸ra po艂膮czy艂aby Biskupiec ze Szczytnem. O podobnej propozycji pisali艣my ju偶 w styczniu 2013 roku. Ryszard Sala, sta艂y Czytelnik zamieszkuj膮cy w Niemczech, jako przyk艂ad podawa艂 艣cie偶k臋 kolejow膮 w mie艣cie Rheda-Wiedenbruck, gdzie na nasypie kolejowym zosta艂 wylany asfalt, a rowerzy艣ci korzystaj膮cy z takiej 艣cie偶ki mog膮 w prosty spos贸b omin膮膰 艣cis艂e centrum miasta.

Odcinek 艣cie偶ki rowerowej mi臋dzy Swarzewem a Krokow膮 - miejsce by艂ego przystanku kolejowego Starzy艅ski Dw贸r

Tak偶e w Polsce znajdziemy przyk艂ady na takie w艂a艣nie zagospodarowanie pokolejowych nasyp贸w. Jednym z nich jest rozebrana w 2005 roku linia po艂o偶ona w p贸艂nocnej cz臋艣ci Kaszub, 艂膮cz膮ca Krokowo ze Swarzewem. Licz膮ca ponad 17 kilometr贸w trasa zosta艂a pokryta warstw膮 bitumiczn膮. Zadbano tak偶e o infrastruktur臋 towarzysz膮c膮. W miejscach, gdzie dawniej istnia艂y perony, dzi艣 urz膮dzone zosta艂y specjalne miejsca do odpoczynku, kt贸re wyposa偶ono w 艂aweczki, stoliki i stojaki na rowery. Poza tym przy ka偶dym z nich ustawiono tablice informacyjne, na kt贸rych znajdziemy zaznaczone najbli偶sze atrakcje turystyczne. Ca艂o艣膰 kosztowa艂a prawie 4 miliony z艂otych, ale znaczn膮 cz臋艣膰 wydatk贸w pokry艂o dofinansowanie z Unii Europejskiej. W podobny spos贸b zagospodarowana zosta艂a rozebrana w 1945 roku linia kolejowa 艂膮cz膮ca Lidzbark Warmi艅ski z Ornet膮. W tym przypadku zrezygnowano z k艂adzenia warstwy asfaltowej. Oko艂o 30-kilometrowa 艣cie偶ka praktycznie w ca艂o艣ci przebiega po starym nasypie kolejowym, kt贸ry po zdj臋ciu tor贸w zosta艂 jedynie odpowiednio wyr贸wnany. Na trasie wyznaczone zosta艂y dwa przystanki, gdzie ustawiono 艂aweczki, stoliki, tablice informacyjne, toalety, a tak偶e wyznaczono miejsca do grillowania. Koszt przygotowania 艣cie偶ki wyni贸s艂 oko艂o 2,5 milion贸w z艂otych, z czego wk艂ad w艂asny samorz膮du to jedynie 15%. Czy jest szansa na to, aby i w艂a艣nie rozbierana linia Szczytno 鈥 Biskupiec tak偶e otrzyma艂a 鈥瀗owe 偶ycie鈥?

JEST SZANSA

– Pracownicy firmy, kt贸rzy rozbieraj膮 torowisko przy okazji oczyszczaj膮 i wyr贸wnuj膮 nasypy. Wystarczy艂oby zatem utwardzenie ich powierzchni tak, aby nadawa艂a si臋 do pokonywania trasy jedno艣ladami 鈥 m贸wi Halina Messerschmidt. – Pieni膮dze niezb臋dne do przygotowania ca艂ej trasy mo偶na by pozyska膰 z program贸w unijnych. Zainteresowana takim przedsi臋wzi臋ciem mo偶e by膰 te偶 Regionalna Izba Turystyczna w Olsztynie. Taka trasa by艂aby doskona艂ym po艂膮czeniem naszych okolic z sieci膮 innych tras rowerowych. Przychylnie do pomys艂u podchodzi tak偶e w贸jt D藕wierzut Marianna Szydlik. Jest wi臋c szansa na pozytywny fina艂 tego przedsi臋wzi臋cia.

Kategoria: Szczytno-Biskupiec

Dodaj komentarz