1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 głosów, średnia: 2,67)
Loading...

Olsztyn Główny

Olsztyn jest miastem wojewódzkim. Jak można się domyślić stacja kolejowa łączy główne szlaki w regionie. Można stąd wyruszyć w każdym kierunku kraju. Niestety do spełnianej roli niedostosowany jest sam budynek dworca kolejowego. Toporna konstrukcja swoim wyglądem przypominająca poprzednią epokę budzi dziś raczej negatywne odczucia. Jedyny dosyć nowy element widoczny z zewnątrz to zegary elektroniczne i zamontowane niedawno automatyczne drzwi. Wewnątrz można spotkać wielu bezdomnych. Jest to szczególnie uciążliwe w nocy. Kilkakrotnie gdy wracałem z podróży widziałem ludzi pozwalanych na siebie, śpiących we własnych ekskrementach. Niestety nawet w dzień przechodząc przez tunele prowadzące na perony natkniemy się na nieprzyjemny zapach. Na samym dworcu ulokowały się liczne budki oferujące wszelakiego rodzaju „smakołyki”. Szczelnie okalają główną ścianę dworca, zasłaniając znajdujące się tam grzejniki, przez co w budynku panuje chłód. Odradzam spożywanie tam jakiegokolwiek posiłku. Perony na których obsługiwane są liczne połączenia niestety również są w bardzo słabym stanie. Widać na nich upływ czasu. Mimo że posiadają oświetlenie to jego jasność nie powala na kolana. Lampy dają mało światła. Poruszając się wzdłuż nich znajdziemy starą rampę rozładowczą, która do dziś jest wykorzystywana. Obok niej znajdziemy również magazyny. Po prawej stronie patrząc od strony dworca zauważymy potężny park maszynowy. Stoją tam liczne wagony zarówno towarowe jak i osobowe oraz lokomotywy kilku rodzajów. Niestety spora ilość sprzętu dziś służy jedynie jako rezerwuar części zapasowych do aktualnie eksploatowanych maszyn. W ostatnim czasie wiele z nich zostało pociętych na złom. W bezpośredniej okolicy parku znajdują się warsztaty oraz długa oszklona budowla okalająca tory. Jest to myjnia wagonów. Na terenie warsztatów widoczna jest stara wieża ciśnień. Jest to piękna budowla pochodząca zapewne z czasów niemieckich. Jadąc pociągiem do Szczytna miniemy potężnie rozbudowaną infrastrukturę fabryki opon. Poruszając się w przeciwnym kierunku znajdziemy starą bocznice na której obsługiwane były i są nadal pociągi pocztowe. Zaraz za nią natrafimy na główną nastawnię. Wysoka pomalowana na niebiesko budowla nosi sympatyczne kolejowe oznaczenie OLA. Zajęła ona miejsce swojej zniszczonej pożarem poprzedniczki. Kawałek dalej stoi stary młyn, który także jest wart obejrzenia. Tory w tym miejscu przechodzą pod jedną z ważniejszych arterii miasta ulicą Limanowskiego. Dalej tory podążają w kierunku drugiej stacji Olsztyna Zachodniego. Po drodze przejeżdżają nad podziemnym przejściem dla pieszych łączącym dwie części miasta. Cała sieć torów jest zelektryfikowana. Mimo iż PKP ciągle redukuje liczbę połączeń lokalnych dworcowy rozkład jazdy nadal wygląda na w miarę rozbudowany. Pamiętam jednak czasu gdy zajmował on praktycznie całą powierzchnię ściany nad kasami. Dziś mniej więcej jego wielkość zmniejszyła się o połowę. Co warte wspomnienia dworzec PKP stanowi jedność z dworcem PKS. Niestety ten również nie wygląda okazale.

Zobacz Olsztyn Główny na Mapie Kolejowej   >>> 

                

Linia kolejowa Działdowo – Olsztyn ← 2,2 km Olsztyn Zachodni
Linia kolejowa Olsztyn – Szczytno Klewki 9,2 km →
Linia kolejowa Elbląg – Olsztyn ← 2,2 km Olsztyn Zachodni
Linia kolejowa Olsztyn – Iława ← 2,2 km Olsztyn Zachodni
Linia kolejowa Olsztyn – Korsze Lęgajny 7,9 km →

 

Kategoria: Atrakcyjność - Będąc w okolicy warto wpaść, Działdowo-Olsztyn, Elbląg-Olsztyn, Olsztyn-Braniewo, Olsztyn-Iława, Olsztyn-Korsze, Olsztyn-Szczytno, Warmińsko-mazurskie

Dodaj komentarz