1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 głosów, średnia: 3,20)
Loading...

Radzieje Węgorzewskie

Radzieje Węgorzewskie to kolejny przystanek na linii Węgorzewo – Kętrzyn, położony w okolicy niewielkiej wsi Radzieje liczącej zaledwie około 500 mieszkańców. Linia została zamknięta w roku 1992 roku i od tamtej pory poruszają się po niej sporadycznie pociągi turystyczne. Również w sierpniu 2013 roku, uruchomiony został taki skład, który kursował pomiędzy Węgorzewem a Gierłożą w soboty, niedziele i święta. Niestety to co tam zobaczyliśmy w czasie naszych odwiedzin nie napawało optymizmem.
Obecny stan infrastruktury daleko odbiegał od tego co możemy zobaczyć na znalezionych w internecie pocztówkach z czasów świetności kolei. Do dziś przetrwały praktycznie wszystkie zabudowania kolejowe. Niestety ich stan pozostawia wiele do życzenia. Zacznijmy może od samej okolicy. Delikatnie mówiąc nie zachęca do głębszej eksploracji. Dookoła porozrzucanych jest masa odpadów różnego typu. Głównie budowlanych, ale nie tylko. To, że cała okolica jest zarośnięta trawą w zasadzie nie dziwi. Tym bardziej, że od zamknięcia linii dla ruchu pasażerskiego, co miało miejsce w 1992 roku, przejechało tamtędy jedynie kilka pociągów turystycznych. Budynek dworca to standardowa niemiecka konstrukcja z czerwonych cegieł. Trudno na niej dostrzec nazwę stacji, ale na bocznej ścianie jest to jeszcze możliwe. Całość choć zamieszkana (z wyjątkiem pomieszczeń po dawnych magazynkach i poczekalni) znajduje się w marnym stanie. Smutno wygląda szczególnie część magazynów, która już uległa zawaleniu. Kwestią miesięcy pozostaje czas gdy cała reszta także się zawali. Gdy byliśmy na tej stacji na pierwszym piętrze budynku dworcowego trwał właśnie remont. Być może to nowi właściciele, którym bliższe sercu będzie kolejowa historia okolicy. Czasem wystarczy naprawdę niewiele, ot chociażby uprzątnąć porozrzucane drewno opałowe. Nadzieje nadziejami ale skupmy się teraz na peronie. Ziemna konstrukcja, ograniczona z jednej strony betonową konstrukcją prezentuje się jeszcze w miarę solidnie. Znajdziemy na niej jeszcze słupy na których niegdyś zainstalowane były lampy oświetleniowe, po których dziś nie ma już niestety śladu. Posuwając się wzdłuż peronu trochę dalej trafimy przed kolejny budynek wchodzący w skład dawnej stacji. Można zaryzykować twierdzenie, że kiedyś stanowił on miejsce noclegowe załóg pociągów. Dziś jest w całości zamieszkały. Jego stan także pozostawia wiele do życzenia. Myślę, że spokojnie możemy przyjmować zakłady, że ostatni remont był wykonywany jeszcze w czasach niemieckich. Dziś na jego zewnętrznej elewacji widoczne są liczne ubytki. Niestety, ale zapewne z niedogrzania w konstrukcję zaczął wkradać się grzyb.

Zobacz Radzieje Węgorzewskie na Mapie Kolejowej   >>>

Galeria
Linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo ← 6,3 km Parcz Kamionek Wielki 4,9 km →
Kategoria: Atrakcyjność - Nic specjalnego, Kętrzyn - Węgorzewo

Dodaj komentarz